A függőségek évszázada – A modern élet modern függéseket generál
A polikrízis időszakában élünk. A fogalmat két francia társadalomtudós, Edgar Morin és Anne Brigitte Kern alkotta meg még a kilencvenes évek második felében, de a kifejezés igazán a 2020-as években terjedt el. A polikrízis legfontosabb jellemzője a folyamatos változás. A környezetünk, a munkahelyeink, az élettereink és ezekkel együtt a gondolkodásunk és az érzelmeink is állandóan változnak. A több ezer éves zsidó–keresztény gyökerű európai értékrendünk pillérei sem stabilak többé. Más lett a munkavégzés formája, helye, átalakulnak a kapcsolataink, megváltozik a család, a családkép vagy a párkapcsolat fogalma. Az új helyzetben pedig új függőségek alakulnak ki, amelyek kezelésre várnak. Orvoslásukért mindannyian sokat tehetünk.
A világjárvány sok mindent megváltoztatott globális szinten is, ennek része a munkahelyek átalakulása, a munkaerőhiány és a home office vagy a hibrid munkavégzés. Az új típusú elvárások megváltoztatták a szervezeti kultúrát, és átstrukturálták a munkahelyi szerepeket is. Az internet, az okostelefonok és a szórakoztató elektronikai eszközök széles körű elterjedése új függőségek kialakulását idézte elő.
A folyamatos hozzáférés a világhálóhoz és a digitális tartalmakhoz lehetővé teszik a különféle függőségek gyors kialakulását és erősödését.
A modern életmód amúgy is sokak számára folyamatos stresszel és nyomással jár, amelyek hajlamosabbá teszik az embereket a függőségre.
A technológiai fejlődés és az információ robbanásszerű növekedése miatt folyamatosan lépést kell tartanunk, ez is sokaknak jelentős stresszforrást jelenthet. A reklámok és a média által elősegített fogyasztói kultúra ösztönzi az embereket a fogyasztásra és az élvezetekre, nyomában alkohol-, drog-, vásárlás- vagy akár tartalomfüggőség is kialakulhat. Bizonyos függőségek, például az alkohol vagy a dohányzás, hosszú ideig elfogadottak és népszerűek voltak a társadalomban. Mostanában ugyanígy jobban toleráljuk az internet- vagy munkaalkoholizmust.
Az internet és a közösségi média lehetőséget ad arra is, hogy az emberek folyamatosan másokkal hasonlítsák össze magukat, és versenyezzenek a pozitív visszajelzésekért és/vagy az elismerésért.
Mi az EGÉSZség? Amikor 1998-ban, életem mélypontján egy drogrehabilitációs intézetben kliens voltam, az intézményvezetőtől megkérdeztem, mi a lényege a terápiának. Topolánszky Ákos református lelkész akkor ezt válaszolta: „Egyszerű. Éltető kapcsolatban lenni fölfelé Istennel, befelé önmagunkkal, és kifelé az embertársainkkal.”
A cikk folytatása a legfrissebb Képmás magazinban olvasható. A július–augusztusi összevont szám már kapható a nagyobb Relay és Inmedio üzletekben is; egyes újságos pavilonokban; a forgalmasabb MOL, OMV és Shell benzinkutakon; Auchan, Interspar és Tesco hipermarketekben; egyes Spar és Tesco szupermarketekben; egyes Bee, CBA, Coop és Real üzletekben.
A magazinra előfizethet itt.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>