„Az egész egyfajta fejlődéstörténetként is felfogható” – „Vasárnap mondd el!” Ősbemutató a Madách Színház Online Színházában

Vasárnap mondd el! – ez a címe annak a musicalnek, amelyet júniusban mutatnak be a Madách Színház Online Színházában Gallusz Nikolett, Gubik Petra, Simon Boglárka előadásában. Andrew Lloyd Webber és Don Black egyfelvonásos musicalje korábban sosem volt látható Magyarországon, és az is egyedülálló, hogy Webber bármely művét online mutatják be. Az előadásról, amely egy fiatal lány történetén keresztül beszél boldogságkeresésről és önelfogadásról, a rendezőt, Szirtes Tamást kérdeztük.

Szirtes Tamás
Szirtes Tamás - Kép: Madách Színház

Hogyan érintette a színészeket, hogy újra próbálhatnak?
– Hihetetlen tenniakarás van bennük, rendkívül boldogan jöttek próbára, és tele vannak energiával.

Webber a legtermékenyebb korszakában, a nyolcvanas években írta későbbi feleségének, Sarah Brightmannek a Tell Me On a Sunday-t, magyarul a Vasárnap mondd el! című musicalt, amelyet a magyar közönség most először június 11-én, 12-én és 13-án láthat a Madách Színház Online Színházában. Milyen megfontolásból választotta épp ezt a darabot?
– A Vasárnap mondd el! gyönyörű zenékkel mesél egy Amerikában élő fiatal angol lányról, s az általa énekelt különböző hangvételű dalokból egy sokszínű történet bontakozik ki. Ez a lány New Yorktól Hollywoodig kitartóan és reménytelenül keresi a szerelmet, szerelmi válságok és konfliktusok során eljut önmaga megismeréséig, és világossá válik számára, hogy ahhoz, hogy elérje a boldogságot, egyáltalán nem szükséges médiumokból és regényekből elképzelt ideálokhoz hasonlítania önmagát és az életét. Az egész egyfajta fejlődéstörténetként is felfogható. Webber egyébként a nyolcvanas években számos dalfüzért írt, ilyen volt a Jézus Krisztus Szupersztár és a József és a színes szélesvásznú álomkabát. A Vasárnap mondd el! is ebbe a sorba illeszkedik, ahol mindig a rendező feladata, hogy történetet építsen a dalok köré. Ezt a női egyszemélyes show-t a West End és a Broadway mellett nagyon sok országban színpadra állították az évtizedek folyamán, Londonban sokáig Song & Dance címmel futott, és a második felvonás egy táncjáték volt.

Kép
Szirtes Tamás
Szirtes Tamás - Kép: Madách Színház

Hangképzés terén és koreográfiában milyen kihívások elé állítja a színészeket a produkció?
– Ebben az előadásban rendkívül erős filmszerű hitelességgel, mélyen kell játszani és gyönyörűen kell énekelni egy teljes órán át. Három hétig mást sem csináltunk, mint elemeztük a dalokat, s úgy viszonyultunk hozzá, mint egy nagyszabású Shakespeare-műhöz. Igyekeztünk olyan mélyre ásni benne, amennyire csak lehetséges, és úgy vélem, hogy gazdag önismereti utazás volt ez a színészeknek és nekem is. Sokat adunk a látványvilágra is: az előadás díszletét és videóanimációját Vízvárdi András, a jelmezeket Pallós Nelli tervezte, a koreográfus Tihanyi Ákos. Vizuális ihletőm ezúttal Edward Hopper, az ötvenes évek Amerikájának realista festőművésze, aki előszeretettel ábrázolta képein a nagyvárosi magányt.

Közel négy évtizedes szakmai ismeretség, barátság fűzi Andrew Lloyd Webberhez. Hogyan ismerkedtek meg?
– 1982-ben az angol nagybátyám elküldött nekem egy lemezt, rajta a londoni Macskák premierjének felvételével. Mellékelt hozzá egy lelkes levelet is: Ez a legcsodálatosabb dolog a világon! El kell követned mindent, hogy kijöhess Londonba és megnézd! Sikerült kijutnom, az előadás lenyűgözött. Akkor és ott eldöntöttem, hogy megrendezem itthon, Ádám Ottó, a Madách Színház akkori igazgatója pedig támogatott ebben.

Kép
Vasárnap mondd el!
Kép: Madách Színház

Felvettem a kapcsolatot Webber cégével, majd ismét kiutaztam Londonba. A cégvezető alaposan kikérdezett a Madách Színházról, érdeklődött afelől, hogy amfiteátrum vagy proszcénium jellegű-e a színházunk, illetve hogy mennyibe kerül nálunk egy színházjegy. Akkoriban 70 forint volt, ami pont egy fontnak felelt meg. Tudtam, hogy ha azt mondom, hogy egy jegyünk ára egy font, akkor nem vesznek komolyan, ezért vettem egy nagy levegőt, összeszedtem a bátorságom, és azt mondtam, hogy két font. Odaadták a darab non-replica jogait, és mi 1983. március 25-én bemutattuk a Macskákat, amely azóta szinte minden hazai színházi rekordot megdöntött, és világviszonylatban is nagyon jó helyen áll. Webber el volt ragadtatva a teljes előadástól, különösen Seregi László koreográfiájától. Amikor később Az operaház fantomja jogait kértem, már megvolt a bizalom, viszonylag könnyen ment a dolog.

A korlátozások fokozatos feloldása rövidesen lehetővé teszi, hogy megnyissa kapuit a Madách Színház. Milyen produkciókkal kedveskednek a közönségnek az újratalálkozás alkalmából?
– A Vasárnap mondd el! musicalt egész évben, havi három-négy alkalommal játsszuk, nyáron utazunk Szegedre a Jézus Krisztus Szupersztárral, és ott a csodálatos Tetőteraszunk, ahol szabadtéri koncertsorozattal idézzük fel a Madách Színház legsikeresebb előadásait és a zeneirodalom leghíresebb dallamait. Készülünk a nagy őszi nyitásra is: szeptemberben debütál az Aranyoskám című musical-comedy, amelynek non-replica jogát még a járvány kitörése előtt megkaptuk. Nagyon várjuk, hogy újra egyesüljenek az energiák színészek és nézők között, és hogy együtt legyünk részesei az élő színház varázsának.

Támogatott tartalom.

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti