Akik arra ösztönzik a diákokat, hogy bátran fedezzék fel a világ titkait

Fejenként másfél millió forint díjazással, öt kiemelkedő kémiatanár nyerte el 2024-ben a Magyar Kémiaoktatásért Díjat, amelyet idén huszonötödik alkalommal adtak át. A Magyar Tudományos Akadémián tartott díjátadón a Richter Gedeon Alapítvány Magyar Kémiaoktatásért kuratóriuma köszönte meg a kitüntetett tanárok áldozatos, elhivatott munkáját, amelyet a diákok kémia iránti érdeklődésének felkeltéséért és tehetségük kibontakoztatásáért végeznek. A jubileumi elismerések Dunaújvárosba, a vajdasági Nagybecskerekre, Gyöngyösre, Egerbe, illetve Debrecenbe kerültek.

csoportkép
b-j Volosinovszki Sándor, Dr. Prokainé Hajnal Zsuzsanna Hajnalka, Gyenge Csilla és Csapó Mária

Varázspálca és molekulaszobrászat

„A kémiatanítás nem csupán tudásátadás, hanem inspiráció, ami a diákokat arra ösztönzi, hogy bátran fedezzék fel a világ titkait, és váljanak a jövő alakítóivá – mondta az ünnepségen Bogsch Erik, a Richter Gedeon Nyrt. Örökös Tiszteletbeli Elnöke, aki a díjazottakat igazi példaképeknek nevezte. „A kémia a természet megismerésének gyönyörű útja – jelentette ki dr. Szakács Zoltán, a Richter Gedeon Alapítvány a Magyar Kémiaoktatásért kuratóriumának elnöke, aki arról is beszélt, hogy a pedagógusok varázspálcaként működnek, személyiségükkel és kisugárzásukkal inspirálva a fiatalokat. – Ahogy egy hideg közegben az ember fizikailag megfagy, úgy a tanárok lelki támogatásának hiánya is gátolná ezt a varázslatot. Ám a mi célunk melegíteni az önök lelkét, hogy továbbra is inspirálhassák a diákokat.”

A Richter Gedeon Nyrt. társadalmi szerepvállalása jegyében kiemelt figyelemmel kíséri a kémiaoktatás helyzetét. 

Az elmúlt 24 évben összesen 104 általános és középszinten oktató kémiatanár nyerte el a Magyar Kémiaoktatásért díjat – ők valóban mind képesek elvarázsolni a diákokat a kémia világában. 

„A gyógyszerkutatás szemmel láthatatlanul pici, ám gyakran nagyon bonyolult molekuláris szobrok megalkotásáról szól. Amikor a gyógyszervegyészek olyan vegyületeket hoznak létre, amelyek azelőtt még csak nem is léteztek a világegyetemben, az háromszoros csoda: egyrészt az újdonságuk, másrészt a megalkotásuk lenyűgöző szakmai és emberi képessége okán, harmadrészt pedig, mert minden ilyen molekula magában hordozza egy új gyógymód reményét. A molekulaszobrászat hatalmas tudást, kitartást, kudarctűrést, szenvedélyt igényel. Egyiket sem könnyű elsajátítani. Ennek a csodának a kiindulópontját a kiváló kémiatanárok adják. Nélkülük nem léteznének a szakmájukat művészi kreativitással, mérnöki precizitással és rendíthetetlen hittel művelő molekulaszobrászaink” – ezek már Prof. Dr. Szántay Csaba, a Richter Gedeon Nyrt. tudományos főtanácsadójának szavai.

Kíváncsiságébresztő tanárnők

„Hálás vagyok, hogy ilyen támogató közösség vesz körül” – mondta Csapó Mária, a Dunaújvárosi Dózsa György Általános Iskola tanára, az első díjazott, akit egykori diákja, Molnár Csenge ma már egyetemi hallgatóként méltatott: „Marcsi néni megtanított minket arra, hogy a tudomány nemcsak a lényegi összefüggések megértése, hanem folyamatos felfedezés is. Olyan pedagógus, aki türelmes, segítőkész és barátságos, mindemellett képes arra, hogy a diákjaiban kíváncsiságot ébresszen."

A második díjazott, Gyenge Csilla a vajdasági Nagybecskereken három iskolában is oktat kémiát. Számára a tehetséggondozás mellett a magyarság szórványban való megmaradása is különös fontossággal bír. Diákja, Nagy Martina gimnazista így beszélt róla: „Csilla tanárnő tette számomra érdekessé és szerethetővé a kémiát. Mindenkivel személyre szabottan foglalkozik, s mindig azt nyújtja, amire a legnagyobb szükségünk van.

Szent-Györgyi Albert szavaival élve: »„A felfedezés lényege azt látni, amit mindenki lát, de azt gondolni, amit senki más nem gondol.« 

Tanárnőnk hisz bennünk, ez ad bátorságot, hogy nagy célokat tűzzünk ki magunk elé. Ezért a hozzáállásért hálásak vagyunk neki."

A harmadik díjazott, Dr. Prokainé Hajnal Zsuzsanna több mint két évtizede tanít az Egri Dobó István Gimnáziumban. A díjátadón úgy fogalmazott: „Ez az elismerés nemcsak az enyém, hanem mindazoké, akik mellettem álltak: a családomé, a diákjaimé és a kollégáimé. Az Egri Dobó István Gimnázium inspiráló közegében dolgozni hatalmas szerencse számomra." A tanárnőt, aki különösen fontosnak tartja a kísérletekre épülő oktatást, és a Kémia Mobillabor révén Heves, Borsod megye kisiskoláiba is elviszi a tudomány varázsát, kolléganője, Szél Kitti köszöntötte. Többek közt az alábbi szavakkal: „Amíg a tanítványai voltunk, sosem szigorral vagy merev szabályokkal, de mindig elérte, hogy elvégezzük a dolgunkat, és megoldjuk a feladatainkat. Közvetlen, humoros, a diákok nyelvén beszélő tanár.”

Értékközvetítő tanár urak

A negyedik díjazott, Dr. Ludányi Lajos a kémiatanítást színházi előadáshoz hasonlította, ahol a „közönség” a legkritikusabb 12–16 évesekből áll. Nekik kell kulcsot adni a kezükbe a világ megértéséhez. A gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium pedagógusa tankönyvíróként és kutatótanárként is a kémiaoktatás megújítására törekszik: munkássága során 17 tankönyvet írt, amelyek nemcsak tananyagként, hanem inspiráló forrásként is szolgálnak a diákoknak. Korábbi tanítványa, Orosz Lara így méltatta: „Dr. Ludányi Lajos nemcsak a tudás átadását tartja fontosnak, hanem az értékközvetítést is. Jelenlétével arra ösztönzött, hogy merjünk gondolkodni.” 

„Megkaptuk tőle az atomokat, hogy magunk építhessük fel belőlük a molekulát.”

Az ötödik díjazott, Volosinovszki Sándor 18 éve tanít a Debreceni Szakképzési Centrum Vegyipari Technikumában. „Nemcsak a tanítás és a versenyfelkészítés, hanem a diákok mindennapi életének jobbá tétele is a tanár úr szívügye – hangsúlyozta egyik tanítványa, Szabó István Máté, aki személyes élményei alapján formált véleményt. – A siker titka a szorgalom és a kitartás, ezt tanította nekünk a tanár úr, aki szigorú, de emberséges, sokoldalú és furfangos” – hangzott a jellemzés. Volosinovszki Sándor igen aktív a tehetséggondozásban, évek óta végez szakmanépszerűsítő és pályaorientációs tevékenységet, sőt e-learning tananyag fejlesztésében is részt vett. Maga is elismerte, hogy az ő munkatempója mellett „egészen gyorsan” eltelt az a 18 év, amelyet eddig az iskolájában töltött.

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti