A nagypapa áldozattá válik, az unoka revansot vesz – Film egy nem mindennapi nagyapa–unoka kapcsolatról
Deák Kristóf Oscar-díjas filmrendező új filmje, Az unoka izgalmas tanmese a generációk közti szakadékokról és hidakról, az idősek tiszteletéről, megfűszerezve thriller- és akcióelemekkel, szívderítő humorral. Az unoka, bár rendkívül komoly üzenettel bír, a rendező a tőle megszokott könnyedebb stílusával ötvözi azt, így a végeredmény egy ízig-vérig családi mozi, amely egyaránt szól kicsiknek és nagyoknak.
Az „unokázós csalók” idős embereket károsítanak meg, és sokszor hatalmas pénzösszegeket zsarolnak ki. A módszerük nagyrészt hasonló: vagy bajba jutott unokának adják ki magukat, vagy valamilyen hatósági személy szerepébe bújva tudósítanak egy családtag súlyos sérüléseiről — mindezt telefonon keresztül. Ezt követően a nagyszülő segítségét kérik, természetesen magas pénzösszeg formájában, amit vagy beöltözve személyesen vesznek át, vagy egy megjelölt címre kérnek.
Deák Kristóf filmjében a Jordán Tamás által alakított nagyapa kerül hasonló helyzetbe. Két, magát rendőrnek kiadó szélhámos keresi meg őt azzal, hogy unokája komoly balesetet szenvedett, és mivel nagy kárt tett a másik személy autójában, több millió forintra van szükségük, hogy azt fedezni tudják. Az idős úr természetesen azonnal összekapargatja az összes megspórolt pénzét, sőt, még a karóráját is odaadja a magát rendőrnek hazudó fiatal nőnek. Felvetődik a kérdés – és ezt fia is a nagypapának szegezi –, hogy miért dőlt be egy ilyen olcsó trükknek. A film több lehetséges választ is felkínál, mert ahogy a rendező fogalmazott az egyik interjúban: ezek a csalók „a kapzsiság helyett a szeretetre alapoznak”.
Számos jelenetből és dialógusból megtudhatjuk, hogy az idősek érzelmileg és fizikailag milyen kiszolgáltatott helyzetben vannak – ezek a bűnözők pedig mindkét gyenge pontjukat kihasználják.
Egyszerre szomorúak és rendkívül érdekfeszítőek abban a terápiás csoportban zajló jelenetek, amelyet az „unokás csalók” által megkárosított nyugdíjasok számára hoztak létre. Komoly lelki következményei vannak az ilyen típusú átveréseknek, hiszen az elkövetők nem csupán anyagilag károsítják meg az időseket, hanem olyan rémhírekkel támadják őket, amelyektől talán a legjobban félnek. Az áldozatok pedig szánalmasnak érzik magukat, amikor kiderül, hogy egy „mesének” dőltek be.
Egy másik ok, amiért érthetővé válik, hogy a nagyapa miért tett eleget a csalók követeléseinek, az az unokájával, Rudival (Blahó Gergely) ápolt nagyon szoros és bensőséges kapcsolata; ezt látva nem meglepő, hogy képes volt bármit megtenni érte. Rudi a rossz hír hallatán személyesen kezd nyomozni a tettesek után, és mindent megtesz, hogy elégtételt vegyen megszégyenített és megbetegített nagyapjáért. Izgalmas látni, ahogy a fiatal irodista férfinak helyt kell állnia a „terepen”, alá kell merülnie az alvilágban, hogy célját elérje. Többszörösen is veszélynek teszi ki magát ezzel, hiszen gyakorlott bűnözőkkel, kidobóemberekkel kell szembenéznie, miközben öntörvényűen nyomoz, sokszor fegyvert ragadva, így a rendőrségnél is ellenszenvet vált ki. A főhőssel szembeállítva látjuk az elkövetőt, a vele egyidős Domonkost, akinek szintén bepillantást nyerhetünk a nagymamájával ápolt kapcsolatába.
A cselekményben többször előkerül egy szimbolikus tárgy, a karóra, amelyet a nagyapa hordott, és amiről sokat mesélt unokájának. Rudi éppen ezért még a pénznél is fontosabbnak tartja az eszköz visszaszerzését, ám később e tárgyhoz kapcsolódva megrázó történetekkel szembesül.
Deák ügyesen oldja a helyenként a komorabb vagy feszültebb pillanatok, jelenetek hangulatát. Thrilleres cselekményvezetésével és dinamikus (de csak mérsékelten erőszakos) akciójeleneteivel izgalmassá teszi ezt az amúgy elgondolkodtató történetet. Bőven merít a vígjáték műfaj eszköztárából is, ezáltal családiasabbá és a fiatalabbak számára is könnyen befogadhatóvá teszi filmjét.
A humort is felhasználja annak érdekében, hogy az idős karaktereket megfossza a rájuk ragadt sztereotípiáktól, előítéletektől, hogy vagánnyá tegye őket.
Másik fontos mondanivalója is van a mozinak. Rudi és barátnője, Zsuzsi (Döbrösi Laura) egy callcenterben dolgoznak, ahol sok esetben hasznavehetetlen termékeket kell rásózniuk emberekre, kiemelten a nyugdíjasokra. Mindkettőjüknek rá kell döbbenni, hogy amit a munkájuk során csinálnak, az nem is áll olyan messze az „unokázós csalók” tevékenységétől, csupán intézményesítve, hivatalosabb keretek között, a piac szabályainak megfelelően teszik mindezt.
Az unoka egy ritka gyöngyszem, amelyet mindenképp érdemes majd (január 6-ától) megnézni a moziban. Talán segíthet több megértéssel állni a manapság is aktuális generációs kérdésekhez, vitákhoz.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>