Ne legyen luxus nőnek lenni – tegyünk a menstruációs szegénység ellen!

Még a legfejlettebb országokban is előfordulhat, hogy nők és iskolás lányok azért hiányoznak a munkából, illetve az iskolából, mert nem jutnak hozzá az alapvető női higiénés termékhez. A menstruációs szegénység, akárcsak maga a menstruáció, a mai napig tabutéma nagyon sok országban, így hazánkban is. Márpedig szükség van az őszinte, nyitott beszélgetésre és a megfelelő felvilágosításra.

menstruáció
Kép: Freepik

Egy átlagos nő egy hónapban 1000-2000 forintot költ higiéniai termékekre. Ez egy átlagember számára nem tűnhet soknak, de egy mélyszegénységben élőnek igenis az. Éppen ezért vannak, akik betét helyett zoknit, tampon helyett pedig akár gombócba tekert zsebkendőt használnak. Egyes lányok családjában maga a menstruáció is tabutémának számít. Gyakran teljesen váratlanul éri őket az első vérzés és az ezzel járó testi-lelki változások, s nehezen beszélnek arról, hogy higiéniás termékekre is szükségük van. A különböző kényszermegoldások kitalálása mellett komoly pszichés terhet jelent számukra a nőiségük megélése.

Szerencsére hazánkban működnek olyan szervezetek és csoportosulások, amelyek célja, hogy segítsék azokat, akik nem részesülnek felvilágosításban, illetve, hogy ledöntsék a tabutéma körüli falakat. Azon fáradoznak, hogy az emberek elkezdjenek beszélni a menstruációs szegénységről – akár családjaikban, akár társaságban.

A Magyar Vöröskereszt #lánybólnővé iskolai programja

A Magyar Vöröskereszt #lánybólnővé elnevezésű iskolai programjával, megyei szervezetek bevonásával küzd a menstruációs szegénység felszámolásáért. A program két pillérre épül: az egyik az iskolai hiányzások csökkentése eszközhiány (intimbetét, tampon) miatt, valamint a felvilágosítás.

A felvilágosító beszélgetések a testi fejlődés, a higiénia és a menstruáció témaköreit érintik főként.

„Ezeken az órákon alkalmuk nyílik a lányoknak arra, hogy az őket foglalkoztató problémákat átbeszéljék, és feltegyék azokat a kérdéseket, amelyeket otthon az édesanyjuknak nem tudnak feltenni. A fizikai szükségletek mellett az is célja a programnak, hogy a nővé válás büszkén vállalható legyen a kamaszoknak” – mondja Váradi Mariann, a #lánybólnővé program koordinátora.

A Magyar Vöröskereszt 2019-ben 4350 lánynak és nőnek juttatott ingyen intimhigiéniás termékeket. Nemcsak az ország legszegényebb régióiban volt szükség erre a segítségre, hanem Budapest több kerületéből is érkezett jelzés a szakemberek felé.

A FoodNotBombs Budapest a hajléktalan és a mélyszegénységben élő lányoknak, nőknek segít

A FoodNotBombs Budapest három évvel ezelőtt indított kampányt a menstruációs szegénység visszaszorítása érdekében. Szerették volna felnyitni az emberek szemét, hogy ez a probléma valós, igenis létezik.

Mint mondják, Magyarországon a hajléktalan nők a menstruációs szegénység célcsoportjának tekinthetők, s mivel a megfelelő higiéniai termékek nem állnak rendelkezésükre, zsebkendőkkel, rongyokkal, újságpapírral vészelik át a nehéz napokat, ám így sokkal nagyobb a fertőzésveszély kockázata.

„A kapott higiéniai adományokat eleinte bizonytalanul fogadták a hölgyek, és egyesével kellett velük beszélnünk, hogy ne érezzék magukat kellemetlenül, de azóta bátrabban jönnek hozzánk, és számítanak arra, hogy biztosítjuk nekik a betéteket és törlőkendőket. Nagyon hálásak, és többen mesélik, hogy máshol nem tudnak e termékekhez hozzájutni” – árulta el Eszter a Food Not Bombs Budapest egyik szervezője, aki szerint segítene, ha a menstruációs szegénység nálunk is az edukáció része lenne, illetve, ha az egészségügyi betéteteket az iskolák biztosítanák a lányok számára, mint például Új-Zélandon.

Egy táskányi törődés – #nemluxustaska

A #nemluxustaska adománygyűjtő mozgalom célja, hogy a szegénységben élő nőknek olyan adománycsomagokat gyűjtsön, amelyek számukra nélkülözhetetlen eszközökből és intim higiéniás termékekből állnak. A szervezők arra kérik az adományozókat, hogy egy meglévő, már nem használt, de jó állapotban lévő táskába helyezzék el azokat a termékeket, amelyek a rászoruló nők részére sajnos luxusnak minősülnek (tampon, intimbetét, fogkefe, dezodor, törlőkendő stb.). Az összegyűjtött táskákat a Magyar Máltai Szeretetszolgálat segítségével juttatják el a rászoruló nőknek és lányoknak.

„Olyan nőknek szeretnénk adni ezeket a táskákat, akik nehéz anyagi körülmények között élnek, illetve hajléktalanná váltak, de természetesen ebben a helyzetben is szeretnék megőrizni a méltóságukat és nőiségüket. Ami számunkra természetes, nekik sokszor elérhetetlen.

Amikor azon gondolkodunk, hogy milyen márkájú egészségügyi betétet vegyünk a drogériában, eszünkbe sem jut, hogy akinek nincs fürdőszobája, nem a márkák között válogat.

Azt kell átgondolniuk, hogy élelmiszert vagy higiéniás terméket vegyenek-e” – mondja Cserta Alexandra, a kampány egyik ötletgazdája.

Hazai helyzet

Az Európai Unióban jelenleg Magyarországon terheli a legmagasabb áfakulcs a menstruációs termékeket. Ez azért elkeserítő, mert becslések szerint hazánkban minden negyedik (!) nő számára problémát jelent a menstruációs higiéniai eszközök megvásárlása. A szakemberek és szociális munkások szerint a megoldás az lenne, ha a legszegényebb rétegek számára ingyen hozzáférhetővé tennék ezeket a termékeket, vagy a társadalombiztosítás fedezné azok költségeit.

Ahhoz, hogy a fiatal lányok családi körben, édesanyjukkal is fesztelenül tudjanak beszélni erről a témáról, szükség lenne családgondozásra, vagy legalábbis a szülői készségek erősítésére. Érdemes lenne továbbá feloldani a menstruációval kapcsolatos szégyenérzetet, ami nyilván nem megy egyik napról a másikra, és a tananyagot is célszerű volna úgy alakítani, hogy minden korosztály a maga fejlettségi szintjének megfelelő szexuális/biológiai felvilágosítást kapja.

Olyan beszélgetésekre is érdemes volna sort keríteni, ahol fiúk és lányok együtt beszélgetnek a témáról, hiszen, ha nem is közvetlenül, de a fiúkat is érinti ez a téma, később partnerként és apaként.

Külföldi minták

Indiában 2019 óta zajlik együttműködés a CommonGoal és a Wash United civil szervezet között. Ennek keretében készült el a Menstrual Hygiene Management (MHM) Education Guide című anyag, mely egyfajta útmutatót ad a tanárok, szociális munkások és futballedzők kezébe arra vonatkozóan, hogy hogyan kezeljék a menstruációs szegénység következtében felmerülő problémákat, illetve hogyan tudják ezt a tabuk által övezett témát érinteni a lányokkal való foglalkozás során.

A londoni parlamentben már napirenden volt a menstruációs szegénység témája, a skót parlament tavaly novemberben ingyenessé tette a menstruációs termékeket. Kenyában, Kanadában eltörölték a női higiéniai termékek általános forgalmi adóját, Írországban pedig sosem volt ÁFA rajtuk. Talán hasonló intézkedésekkel Magyarországon is elindulhatna valami…

A 2019-es Oscar-gálán a témát feldolgozó indiai rövidfilm, a Period. End of Sentence. nyerte a legjobb dokumentumfilmnek járó aranyszobrot. Itt tekinthető meg angol nyelven:

Kopfstein-László Bálint Ciklus című díjnyertes rövidfilmje foglalkozik az aggasztó és akár súlyos egészségügyi károkat okozó jelenséggel.

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti