5+1 lebilincselő nyári film, hogy megfeledkezzünk a hőségről

Vannak kifejezetten nyári filmek? A mozi sokak szerint inkább a hűvösebb évszakok szórakozása, de azért mégis minden nyáron vannak olyan filmek, amelyek fokozzák az életkedvünket, és szereplőik segítségével másfél-két órán át szinte egy másik világba csöppenünk.
Ilyen lebilincselő nyári filmekből gyűjtöttünk egy csokorra valót.

Római vakáció
Római vakáció (1953)

Római vakáció (William Wyler, 1953)

Minden nyári film alfája és ómegája. Némi képzavarral élve a nyári városi filmek William Wyler , a Római vakáció rendezőjének köpönyegéből bújtak elő. Ez a film pedig jókor volt jó helyen: néhány évvel a háború és az olasz neorealizmus után sikerült az örök város igazi mesebeli, bolondosan felszabadult arcát megmutatni. Azt, amire a moziba igyekvők általában vágyni szoktak: a kikapcsolódást, a romantikát, a fergeteges vidámságot és a messze utazást. Erre rímel a történet is: egy távoli, soha nem létező ország hercegnője – elvágyódva a protokolláris nyűgökből –  kiszökik Rómába, ahol megismerkedik egy helyi újságíróval, természetesen inkognitóban, bejárják a várost, és könnyes-vidám kalandok sora történik meg velük.

Róma városa főszereplővé válik a filmben, mellette pedig meghatározó a két valódi főszereplő személye. Gregory Peck, az akkor már világsztárnak számító dél-kaliforniai színész túl volt 4 Oscar-jelölésen, amikor beválogattak mellé egy fiatal, még viszonylag ismeretlen tehetséget, aki ezzel az alakításával elnyerte a legjobb női főszereplő díját, és berobbant a sztárok világába. Állítólag a casting után az alkotók csak összenéztek, és egymástól kérdezgették: „Ki mondja meg Gregorynak, hogy nem ő lesz a sztár?” És valóban: az akkor alig több mint 20 éves Audrey Hepburnt az egész világ a szívébe zárta.

Családi vakáció (Harold Ramis, 1983)

Chevy Chase családi filmjéből árad a ‘80-as évek Amerikájának hangulata. Clark W. Griswold, a chicagói kisember egy szép nyári napon elhatározza, hogy családjával együtt egy kaliforniai nyaralásra indul, ahol egy szuper vidámparkba szeretnének eljutni autóval. Közben olyan kihagyhatatlan látványosságokat terveznek be utukba, mint a világ legnagyobb sárháza vagy második legnagyobb szélmalma. Sárházat persze végül nem látunk, de a vidéki rokonoknál tett látogatás után megkapják a hátsó ülésre a nagymamát és a harapós kutyáját is.

Kép
Családi vakáció
Családi vakáció (1983)

A ‘80-as években oly népszerű családi vígjátékok egyik legkedveltebb darabja volt Griswoldék néhol kacagtatóan börleszkszerű, egész országon átívelő kalandozása, amelyben a kisember kálváriájának, örökös elmaradásának humoros oldalát sikerül megfogni. Az Amerikát keresztül-kasul beutazó család története annyira nagy sikert aratott, hogy néhány éven belül trilógia lett belőle: az Európai vakáció és a Karácsonyi vakáció a műfaj nem kevésbé ikonikus darabjaivá váltak.

A család kicsi kincse (Valerie Faris, Jonathan Dayton, 2006)

Szó sincs nyaralásról, nincsen egyetlen jelenet sem a strandon, és nem is üres, felhőtlen szórakozás, mégis idekívánkozik ez a fanyar humorú családi road movie. A nem túl szép, de rettentő kedves hatéves kislány vigaszágon ugyan, de bekerül a gyermek-szépségverseny döntőjébe, ahová az egész család elkíséri: a munkamániás apa, a rákos és pornófüggő nagypapa, a szuicid hajlamú meleg nagybácsi és a némasági fogadalmát őrző idősebb testvér. A furcsa családot az egyetlen normális szereplő, az anya fogja össze.

Kép
A család kicsi kincse
A család kicsi kincse (2006)

A lényeg persze nem a szépségverseny, hanem az odavezető út, mint a road movie műfaj legtöbb filmjében. A remekül megírt eredeti karakterek mögött szép lassan kirajzolódik az amerikai társadalom, a helyzetekre adott családi reakciók pedig külön érdekessé teszik a filmet. Egyik szemünk sír, a másik nevet, de az indok ugyanaz: a remek forgatókönyv.

Szerelemre hangszerelve (John Carney, 2013)

Jöjjenek akkor a musicalek! A néhány évvel ezelőtt megjelent, New Yorkban játszódó zenés film főszereplője az a Keira Knightley, akit ebben az alakításban minden bizonnyal azok is megkedveltek, akik addig nem szerették a játékát. Az énekes barátjában csalódó lány és az öregedőfélben lévő zenei producer (Mark Ruffalo) néhol plátói szerelme, máskor apa-lánya kapcsolata orbitális nagy giccstenger lehetne, az alkotók azonban pontosan érzik az arányokat. Ez és a New York utcáin felvett dallamok együtt jó zenét és szerethető történetet alkotnak.

Kép
Szerelemre hangszerelve
Szerelemre hangszerelve (2013)

A rendező, az ír John Carney nem az első és nem az utolsó közhelyektől mentes zenés filmet tette le az asztalra: a Dublin utcáin élő utcazenészeket bemutató Egyszer vagy a nyolcvanas évek szintipop világát megidéző Sing Street egyaránt kötelező darab a musical műfaj kedvelőinek.

Kaliforniai álom (Damien Chazelle, 2016)

Ahogy a tengereken is vannak egyszemélyes vitorlások és óceánjáró luxushajók is, úgy a musicalek területén is elfér egymás mellett az indie pop slágerekkel operáló és a hollywoodi szuperprodukció is. Az addig jórészt ismeretlen Damien Chazelle a jazzkonzervatórium kegyetlen világát bemutató Whiplash-sel már letette a névjegyét, de következő filmje sem tért el a zenék világától.

Kép
Kaliforniai álom
Kaliforniai álom (2016)

A Kaliforniai álom az álmaikat megvalósítani vágyókat mutatja be az álomgyár környékén, Ryan Gosling és Emma Stone főszereplésével. Ne tévesszenek meg azonban senkit az A-kategóriás sztárok, a színesen pörgős szoknyák, a fülbemászó dallamok és a közhelyesnek tűnő történet! Ez a film több, mint a klasszikus hollywoodi musicalek megidézése. Előző filmjéhez hasonlóan a rendező itt is ember és művészet viszonyát keresi: sekélyesség és mélység, mainstream és a saját út megtalálása – dalban elbeszélve.

Made in Hungária (Fonyó Gergely, 2009)

Nem sárga, nem savanyú, ráadásul a miénk. Vagyis nem kell Amerikába utazni, hogy jó nyári zenés film készüljön. Fonyó Gergely Fenyő Miklósról szóló mozija nemcsak „ahhoz képest, hogy magyar” jó, hanem minden elemét tartalmazza egy, a hatvanas évek Magyarországát megidéző zenés filmnek.

Kép
Made in Hungária
Made in Hungária (2009)

Alkotói koncepció volt új arcok bevetése, így itt, ebben a filmben indult a főszereplő Szabó-Kimmel Tamás pályája ugyanúgy, mint Lovas Rozié, Szente Vajké vagy Kovács Lehelé. A kiváló színészek alakításait segítette a jó forgatókönyv, amely az embert és a történelmet egységében mutatta be. Az Amerikából hazatérő Fenyő család rettentően testidegen a Kádár-féle gulyáskommunizmusban, de ezt humorban oldva nem restek megmutatni az alkotók.

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti