„Van egy szoknyám is, azt viselem majd a temetésén” – Az Oscar-díj-rekorder Katharine Hepburn nem csak csípős humoráról volt híres
„Szép kis gyerekes hivatás a színészet: úgy teszel, mintha valaki más lennél, s közben eladod saját magad” – vallotta a szakmájáról Katharine Hepburn, aki a hollywoodi karrierje során kapott 12 Oscar-jelöléséből négyet is díjra váltott, így a mai napig ő a legtöbb Oscarral jutalmazott színész. Az első (1933) és az utolsó (1981) aranyszobra között 48 év telt el, amelyből huszonhatot a Spencer Tracy-hez fűződő legendás románca határozott meg. A szókimondó szépség a vásznon is erős, független nőket alakított, ő hozta divatba a nők körében a nadrágot, és szívből utált interjút adni. „Az élet tele van cenzúrával. Nem köphetek a szemedbe” – mondta egyszer egy újságírónak.
Oscar-díjas hullámvasút
Katharine Hepburn május 12-én ünnepelné a 115. születésnapját, de az a 96 év sem kevés, amennyi adatott neki. Már középkorúként kijelentette: minél tovább él, az emberek annál inkább úgy fogják tisztelni, mint valami régi épületet – miközben nyilvánvaló, hogy nemcsak a kora, hanem az egész életútja elismerést érdemelt. Ahonnan indult: édesanyja a nők jogaiért harcolt, apja pedig urológus volt, aki Katharine szerint „egész életében hivatásszerűen tanulmányozta a szexet, ám mielőtt 82 évesen meghalt, azt mondta, semmilyen következtetést nem tudott levonni ezzel kapcsolatban”.
A család történetét sajnos nemcsak az ehhez hasonló (ön)ironikus megnyilatkozások kísérték, hanem súlyos tragédiák is: Katharine anyai nagyapja, édesapja testvére és a saját bátyja, Tom is öngyilkosságot követett el. A tizenéves kislányt annyira megviselte, hogy szeretett fiútestvérét – aki állítólag véletlenül akasztotta fel magát – holtan találta, hogy utána éveken át Tom születési dátumát használta a sajátjaként. A haláltól ő maga azonban nem tartott, már ünnepelt sztárként abban is azt látta – újabb szarkasztikus gyöngyszem –, hogy nem kell majd többet a sajtó képviselőivel beszélnie.
Művészi sikerei a Broadway-n indultak, majd már a harmadik filmjéért, a Morning Glory-ért (1933) elnyerte az első Oscar-díját. Más kérdés, hogy sem ezen, sem a későbbi gálákon nem jelent meg személyesen átvenni az elismeréseket. Egyetlen Oscar-részvételére 1974-ben került sor, amikor barátjának, Lawrence Weingartennek adott át díjat. Ováció közepette ment fel a színpadra, s annyit közölt: „Élő bizonyíték vagyok arra, hogy az ember 41 évet is várhat arra, hogy önzetlen legyen.”
Katharine Hepburn élete nagy szerelméhez, a mindvégig nős Spencer Tracy-hez volt a legönzetlenebb, aki mellett több mint negyedszázadon át kitartott. Korábban, még 21 évesen férjhez ment Ludlow Ogden Smith üzletemberhez, akivel a frigyük csak hat évig tartott, de életük végéig barátok maradtak. Ezután Howard Hughes-zal járt, akit az életéről szóló Aviátor című moziban Leonardo DiCaprio alakított – Hepburnt a filmben Cate Blanchett játszotta, „természetesen” Oscart kapott érte. Ezzel Hepburn lett az első Oscar-díjas, akinek a megformálásáért is Oscart kapott valaki más.
Viszony a pályatársakhoz
Meryl Streep tizenhárom Oscar-jelölésével 2002-ben megelőzte Katharine Hepburnt, aki azonban többre tartotta nála a Vanessa Redgrave–Glenn Close–Julia Roberts hármast. Kortársai közül Bette Davisnek és Greta Garbónak a rajongója volt, a férfi színészek közül Harrison Fordot, John Travoltát és Jeremy Irons-t kedvelte. Közel állt a szívéhez a Supermant alakító Christopher Reeve is, akit azzal ugratott, hogy majd vigyázzon rá, miután nyugdíjba megy. Reeve erre így felelt: „Miss Hepburn, nem hiszem, hogy sokáig fogok élni.” A színész később lovasbaleset miatt lebénult, és 52 évesen elhunyt.
Szeretett, és szerelmes is volt
A házasságról a művésznő sajátosan vélekedett: „Aki fel akarja áldozni sok férfi csodálatát egyetlen férfi kritikájáért, hajrá, házasodjon meg!”. A párkapcsolatokról szóló egyik elmélkedése is hasonlóan epésre sikeredett: „Gyakran elgondolkodom azon, hogy vajon a férfiak és a nők valóban illenek-e egymáshoz. Talán egymás szomszédjában kellene élniük, és csak időnként meglátogatni a másikat.”
A nagy Ő-vel, Tracyvel Az év nője című film (1942) forgatásán ismerkedett meg, és onnantól a színész haláláig Katharine számára nem létezett más férfi. A katolikus Tracy azonban 1923 óta (egy idő után már különélő) házas volt, aki sosem vált el a feleségétől, hogy gyermekbénulással küzdő és siket fia, John közelében maradhasson. John, aki szintén a művészetekben teljesedett ki, egész életében hálás volt édesapjának azért, hogy a nehézségei ellenére is teljes élethez segítette.
Katharine sem hajtotta a házasságot, noha a környezete szerint elvakultan szerelmes volt Tracy-be, ők ketten nem mutatkoztak együtt a nyilvánosság előtt. Kilenc közös filmet azonban készítettek. A férfi szerette volna, ha Hepburn alakítja a feleségét Az örömapában (1950), de titkos románcuk miatt furán jött volna ki, ha régóta együtt élő, gyermekes házaspárt játszanak, így ebből nem lett semmi.
Amikor Tracy egészsége a hatvanas években megromlott, Hepburn szünetet tartott a karrierjében, hogy ápolhassa őt. Kapcsolatukról a színésznő csak a színész és felesége halálát követően mert beszélni. Utolsó közös filmjükért, a Találd ki, ki jön ma vacsorára (1967) címűért Hepburn Oscart kapott, de ezt Tracy már nem érte meg, sőt, a filmet sem látta soha, mert néhány héttel a forgatást követően elhunyt. Katharine a halálos szívrohama éjszakáján is vele volt: az éj közepén is követte a férfit, aki a konyhába indult egy pohár tejért, de a nő már csak arra ért oda, hogy összeesett. Az említett utolsó filmjüket a díj ellenére Katharine nem volt képes megnézni, Tracy elvesztése miatt sokkoló élmény lett volna számára. A férfi családja iránti tiszteletből nem vett részt a temetésen sem.
Későbbi vallomásaiból rakható össze, milyen érzések kavarogtak benne az idő tájt. „A szerelemnek semmi köze ahhoz, amit kapni szeretnél, csak ahhoz, amit adni, és az a minden” – mondta egyszer. „Az élet néha vadul tragikus, ebből én is kivettem a részem. De bármi történik is, meg kell őrizni egy kissé komikus hozzáállást. Nem szabad elfelejteni nevetni” – gondolkodott el máskor. „Szerettem, és szerelmes is voltam. Nagy különbség” – összegzett 85 évesen a magánélete epizódjaira emlékezve.
Öt további Hepburn-mondás
„Az életben nincsenek babérok, csak új kihívások.”
„Egy nő nézőpontját sokkal nagyszerűbbnek és finomabbnak tartom, mint egy férfiét.”
„Ha mindig azt csinálod, ami érdekel, legalább egy ember elégedett lesz.”
„Élete során az ember megtanulja, hogy ha nem a saját kenuján evez, sosem fog megmozdulni.”
„Mindig is filmszínésznő akartam lenni, nagyon romantikusnak tartottam. És az is volt.”
Fehér tornacipőre fekete zokni
Nem lehet mondani, hogy Katharine Hepburn – akár a mozivásznon, akár az életben – ne mindig önmagát adta volna. „Mutass egy színésznőt, aki nem egyéniség, és mutass egy nőt, aki nem sztár” – jelentette ki, sőt azt is megfogalmazta, hogy „az egyszerű nők többet tudnak a férfiakról, mint a szépek”. Azzal sem lehet vádolni, hogy túl szépnek akart volna látszani, inkább amiatt találták meg, hogy szoknya vagy ruha helyett nadrágot viselt, smink nélkül mutatkozott, és azt sem szerette, ha fotózzák (önéletrajza szerint a húszas éveiben készültek róla erotikus fotók, de később eltűntek).
Egy harmincas évekbeli anekdota szerint amikor a jelmezosztály ellopta Hepburn nadrágját az öltözőjéből, ő fehérneműben sétálgatott a stúdióban, mert semmi mást nem volt hajlandó felvenni. Amikor Barbara Walters újságíró megkérdezte tőle, hogy van-e azért szoknyája is, a megszokott éles válasz érkezett: „Igen, van egy, Ms. Walters. Azt viselem majd a temetésén.” Hepburn kilencvenes évekbeli kollégája, Jason Bateman pedig azt mesélte a New York Magazine-nak, hogy a művésznő a közös filmjük forgatásán – már idősen – is csak magasszárú fehér tornacipőt volt hajlandó viselni, s amikor megkérték, hogy cserélje valami elegánsabbra, egy fekete zoknit húzott a sportos lábbelire.
Katharine az öltözködését firtató kérdéseket (is) kerülte, egyszer majdnem megölte őt egy repülőgép légcsavarja, amikor a reptéren tiltott útvonalon menekült a média képviselői elől. Amikor viszont a rajongói kergették autogramért, s azt kiabálták utána, hogy ők tették naggyá, azzal fordult meg, hogy „A pokolba is, igazatok van!”
„Negyvenhárom filmet készítettem. Természetesen mindegyikben imádnivaló vagyok” – mondta 1991-ben, amikor már Az oroszlán télen (1969) és Az aranytó (1982) című mozikért is a vitrinjében pihent egy-egy Oscar. Utolsó játékfilmje az 1994-es Love Affair lett, majd az Egy karácsony című tévéfilmmel köszönt el a nézőktől, az alábbi utolsó mondatokkal: „Öregkoromban hátradőlhetek, s egyetlen pillanatot sem bánok meg, semmin sem szeretnék változtatni. Ezt kívánom neked: megbánás nélküli életet.”
2003-ban bekövetkezett halála után személyes tárgyait elárverezték – a legdrágább darab, egy általa készített bronz Spencer Tracy-mellszobor 316 ezer dollárért kelt el.
10 érdekesség Katharine Hepburnről
Történelemből és filozófiából diplomázott.
Audrey Hepburnnel semmilyen rokonságban nem állt.
Családja főként angol származású volt, távoli skót felmenőkkel.
János angol király az egyik törvénytelen gyermeke révén a közvetlen felmenői közé tartozott. Az oroszlán télenben Hepburn éppen János király anyját, Aquitániai Eleonóra angol királynét alakította.
Egyike azon kilenc színésznőnek, akik Oscar-jelölést kaptak egy-egy létező királynő megformálásáért.
172 centis magasságával kora egyik legmagasabb hollywoodi sztárszínésznője volt, az ideál akkoriban 160 centi alatt mozgott.
Minden mutatványt maga csinált a filmjeiben, mert a kaszkadőrök testtartásával nem volt elégedett.
Golfozott, teniszezett és úszott. Szeretett hideg zuhanyt venni, s kerékpárral körbejárni Manhattant.
A családjától mindig két lépés távolságot tartott, fiatalabb testvérei csak „Kat néniként" emlegették.
Még 2018-as divatkollekcióban is láthattunk Hepburn-nadrágot, amely az ő stílusát elevenítette fel.
Források: imdb.com, thefamouspeople.com, britannica.com, notablebiographies.com, liveabout.com,
Me: Stories of My Life – Katharine Hepburn önéletrajza, 1996
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>