Csendes, gyors, környezetbarát – Zséda, Gianni és Dolhai Attila az elektromos autóról
Egyre gyakrabban látni az utakon elektromos autót, de a vezetés élménye a többségnek még nem adatott meg. Erről kérdeztünk olyan ismert embereket, akik vagy nap mint nap villanyautóval közlekednek, vagy volt már lehetőségük arra, hogy ilyen jármű volánjánál üljenek.
Zsédenyi Adrienn (Zséda),
Fonogram- és EMeRTon-díjas énekesnő:
„Szívügyemnek tekintem a környezetvédelmet és közszereplőként kötelezve érzem magam, hogy felhívjam az emberek figyelmét a társadalmunkat érintő problémákra. A környezettudatos gondolkodás már egészen kiskoromtól kezdve jelen van az életemben. Már a szüleim is arra tanítottak, hogy a környezetünket tisztelni és óvni kell. Édesanyaként pedig már arra is gondolnom kell, hogy mit adok át a gyermekemnek. Az utánunk következő generációkkal szemben kötelességünk, hogy egy élhető bolygót hagyjunk rájuk. Ez pedig nem megy máshogy, csak ha tudatosan és környezetünkre odafigyelve élünk.
Fontos, hogy amit megveszünk és használunk, az ne csak a személyünket, hanem a fenntarthatóságot is szolgálja. Hiszek abban, hogy jelentős változásokat érhetünk el együtt úgy is, ha mindenki csak apróságokat változtat a mindennapi szokásaiban. Ha otthon szelektíven gyűjtjük a hulladékot, a bevásárlást nem műanyag zacskókkal, hanem fonott kosárral oldjuk meg, vagy fogmosás közben elzárjuk a csapot – ezek kis dolgok, nem okoznak kényelmetlenséget, mégis számítanak, ha környezetünk megóvásáról van szó.
Ennek a filozófiának a része, hogy immár lassan egy éve elektromos autóval járok, amely nem bocsájt ki káros anyagokat és jó érzés, hogy ezzel a közlekedési formával a bolygónkat is védhetem. Ráadásul tökéletes és nagyon kényelmes városi használatra, az első pillanattól fogva imádom. Persze húsz év hagyományos autózás után volt bennem némi félelem, úgy gondoltam, hogy nagyon nehéz lesz a váltás. Ehhez képest óriási pozitívum volt számomra, hogy fél óra alatt megtanultam kezelni. Könnyű volt megszokni a töltését is – ez volt a másik félelmem-, amely abban is segít, hogy tudatosabb legyek és előre tervezzek. Én főleg városban használom, a parkolásnál pedig nagy előny a zöld rendszám, hiszen ingyenesen parkolhatok.
Aki hezitál, annak azt üzenem, ne habozzon egy percig sem, váltson mielőbb! Ha vannak is felmerülő kérdések bennük, ezek rögtön megszűnnek majd, amint kipróbálják és megérzik, hogy milyen örömöket és újfajta vezetési élményt tud nyújtani egy elektromos autó.”
Gianni Annoni,
televíziós műsorvezető, étteremtulajdonos:
„Az elektromos autók előnyeit akkor lehet a leginkább érezni, ha az ember már nem egy hibridben ül, hanem egy teljesen elektromos autóban. Azok nemcsak kívülről csöndesek, hanem belülről is olyanok, mint egy burok: nincs bennük motorzaj, semmi, ami zavaró lenne. A gyorsaságuk a csenddel együtt teljesen megváltoztatja a vezetési élményt. Nekem néhány éve volt lehetőségem kipróbálni egy ilyen autót, és az egyetlen nehézséget az okozta, hogy meg kellett szoknom, mit jelent a villamostöltés.
Az én autóm például (papír szerint - a szerk.) nagyjából 350 kilométert ment egy töltéssel, az elején pedig problémát okozott ennek felmérése: nem tudtam, hány kilométer akkor, ha zenét is hallgatok, bekapcsolom a fűtést vagy a légkondit. Ilyenkor hirtelen csökkenni kezd az energia, másképp kell vele gazdálkodni. Például láttam, hogy van még az autóban 30 kilométer, de képtelen voltam eldönteni, hogy ez komolyan 30 kilométer lesz-e, vagy esetleg csak 15 kilométer. Ilyenkor lekapcsoltam a zenét és a fűtést, igyekeztem eljutni egy töltőig.
Egy darabig fura volt az is, hogy nem tankolok, hanem kábellel töltök. De már szerencsére vannak olyan alkalmazások, amelyek segítik megtalálni a töltőpontokat, és töltőállomásból is egyre több van. Viszont a hálózatot még bővíteni kell, mert egyre többen használnak elektromos autót, kevesebb a szabad hely.”
Dolhai Attila
színművész, musicalénekes:
„Két és fél éve vezetek elektromos autót, nagyon szeretem. Volt előtte benzines és dízeles kocsim is, de szerintem városi közlekedésre, elővárosi autónak ez a legjobb választás. Kicsi és fürge, így nagyon könnyen tudok vele parkolni, ráadásul a legtöbb helyen ingyen. Egyelőre tölteni is lehet ingyen, bár ez előbb-utóbb nyilván változni fog. A váltás előtt nagyon sokat gondolkodtam arról, mennyit közlekedek: megdöbbentő volt, mert csak az elővárosi és városi használatban évente több mint 20 ezer kilométert, ami dízeles vagy benzines autók esetén drágább üzemben tartást eredményez.
Persze való igaz, hogy az elektromos autók ma még többe kerülnek – de mennyivel is? Például egy légkondival, ülésfűtéssel felszerelt kisebb kocsi új ára megközelítőleg 4 millió forint. Ugyanez az én elektromos autóm esetében valamivel több mint 6 millió forint. Viszont ilyen futásteljesítmény mellett nagyságrendileg évi 500 ezer forintot kell kifizetnem benzinre, ami 4 év alatt 2 millió forint. Ha tehát egy kisebb benzines autót választok, akkor az ilyen használat mellett körülbelül ugyanannyiba került volna, mint ennek az autónak a 4–5 év alatt kifizetett lízingje. Ráadásul, ha az lejár, akkor az elektromos autót ötödébe kerül üzemben tartani. Én így számoltam. Az is igaz, hogy az én kocsim egy korábbi típus, így nem tudok elmenni vele vidékre, emellett pedig a téli fűtésnél figyelni kell a hatótávra is. De az új modelleknél mindezt már megoldották.
Én a váltás óta mindenkinek azt javaslom, hogy minden tankoláskor gondolkozzon el ezen, mert a fenntartásban óriási a különbség. Fontosak a környezetvédelmi szempontok is, jóleső érzés, hogy környezettudatos ember vagyok. Ugyanakkor ma ez még nincs teljesen így, hiszen csak a helyi emisszió szűnik meg, az autókat le kell gyártani, azokat szállítani kell, az elektromos áramot is elő kell teremteni valahogyan. Emiatt a következő lépés az lenne, ha otthonra fölkerülnének napelemek, azok pedig az elektromos áramot is megtermelnék. Ez még egy kicsit várat magára, de tervben van.”
Nyitókép: Zséda / Páczai Tamás / Emmer László
Tématámogatás. Készült az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. támogatásával.
Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!
A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!
Támogatom a kepmas.hu-t>>