A megtartó hagyományok iskolái

2025. 09. 30.

Arra vezetik növendékeiket, hogy felismerjék adottságaikat, és küldetéses emberré váljanak – ez a Boldogasszony Iskolanővérek pedagógiájának egyik alapja. Intézményeikben a legkorszerűbb módszereket alkalmazzák a diákok egész személyiségének fejlesztéséhez, a tudás átadása mellett a „szív, a lélek képzése” is kiemelt fontosságú. 

szegedi Karolina iskola diákjai
Karolina-nap Szegeden – Forrás: Karolina Iskola Szeged

Gyermekek ülnek a szőnyegen, középen gyertya fénye pislákol. Reggel van, s nemrég érkeztek, de amikor elhangzik a kérdés, hogy hogyan érzik magukat, hamar megnyílnak. Egy átlagos reggel a Boldogasszony Iskolanővérek egyik iskolájában. 

A Boldogasszony Iskolanővérek rendjének tagjai 1833-tól végeznek nevelői szolgálatot, Magyarországon 1858-tól vannak jelen. 

Magyar Tartományukhoz ma négy oktatási intézmény tartozik: a budapesti Patrona Hungariae, a szegedi Karolina, a debreceni Svetits és a makói Szignum. Utóbbi általános iskola, a többi intézmény általános iskolát, gimnáziumot, kollégiumot, művészeti, illetve zeneiskolát, a Karolina és a Svetits óvodát is magába foglal.   

Kép
debreceni Svetits Iskola tanévnyitója
Tanévnyitó a Svetitsben – Forrás: Ugrás a tartalomra keresés Svetits Katolikus Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium

A mai kor kihívásaira adnak választ 

„Rendünk alapítója, Boldog M. Terézia Gerhardinger mint pedagógus rendkívül érzékenyen és értőn figyelte a társadalom igényeit, és nagy bátorsággal követte a nevelési-oktatási elméletek és módszerek újdonságait” – meséli Ivanics M. Andrea SSND tartományfőnök. Az iskolanővérek ma is a hagyomány és az innováció ötvözésére törekszenek. 

„A Karolina Digitális Manufaktúrájában robotépítéssel és a programozás alapjaival foglalkozhatnak a diákok. A Svetits tanulói az Innovációs Maratonon és az Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Versenyen értek el sikereket. A Patrona tanulóit a Nemzeti Tehetség Program keretében komplex tehetséggondozó alkalmakon képzik. A Szignum »zászlóvivője« az úgynevezett Pozitív Fegyelmezésnek, melynek célja diákjaink együttműködési képességének, önértékelésének, a másokkal való empátiájuknak a fejlesztése” – sorolja Andrea nővér. 

Az iskolákban nagy hangsúlyt fektetnek az idegen nyelvek elsajátítására is, a kéttannyelvű Szignumban például első osztálytól angolul tanítanak készségtárgyakat, a Svetitsben és a Patronában pedig hetediktől emelt szinten történik a nyelvoktatás.

A szerzetesrend elkötelezett a teremtésvédelem mellett. 

A Karolina, a Svetits és a Szignum elnyerte az Örökös Ökoiskola titulust, a Svetits és a Szignum pedig idén a Teremtésvédő Iskola címet is.

A debreceni iskola tanulói minden évben csatlakoznak a város szemétszedő akciójához, a Szignum Iskolakertjében a diákok kerti zöldségnövényeket, gyümölcsöket, dísznövényeket gondozhatnak, s közösen hasznosítják, amit megtermeltek.   

Kép
Szignum iskola Makó
A Szignum néhány növendéke – Forrás: Szignum Kéttannyelvű Egyházi Általános Iskola

A közösség ereje 

A közösségépítés kiemelt szerepe konkrét módon is megjelenik az iskolanővéri intézményekben: vannak valamennyi intézményre egységesen jellemző és sajátos vonásokat mutató hagyományok is. 

A gimnáziumok októberben a Magyarok Nagyasszonya ünnepén fogadják közösségükbe az új diákokat. A befogadó szentmisén áldásban részesülnek, s ekkor kapják meg az iskolához tartozásukat szimbolizáló nyakkendőt is. Szép szokás a Vademecum könyv átadása is a ballagóknak, amelybe a tanulmányaikat végigkísérő tanáraik, diáktársaik személyre szóló üzenetet írhatnak. 

Kép
Patrona Hungariae iskola
Ballagás a Patronában – Forrás: Patrona Hungariae Gimnázium

Közösség alatt nemcsak az osztályokat kell érteni: az iskolanővérek a diák-szülő-tanár összefogó, egységes nevelésében hisznek. Fontos események a családi napok, amelyeken pedagógusok, szülők, diákok együtt vesznek részt. A Patronában családos kerékpár­túrát is szerveznek, és tanár-szülő kórus is működik.

Az osztályok reggelente közös beszélgetéssel, imával indítanak, amikor megoszthatják, ami foglalkoztatja őket, örömeiket, félelmeiket, aggodalmaikat. „Diákjaink bármilyen problémával megkereshetnek minket, és sokan ezzel élnek is” – mondja a Karolina főigazgatója, Mezeyné Szatmári Tímea. 

Hasonlóan zajlanak a Patronából induló, s a többi iskolában is bevezetett úgynevezett „osztozó”, azaz beszélgetőórák, amelyek keretében a diákok szakemberek vezetésével dolgozzák fel a számukra fontos témákat. 

Ezek az órák nagyban segítik őket a társas kapcsolataik erősödésében, a tudatos felnőtté válásukban.

A fejlődés útján az alsós patronásokat a már nyugdíjas nővérek, pedagógusok és öregdiákok, a Patrona-nagyik is segítik.  

Az intézmények diákjai rendszeresen részt vesznek adománygyűjtésekben. A Szignumban a makói gyermekotthonoknak szoktak játékokat gyűjteni, a Svetits, a Patrona osztályai adventkor szeretetdobozokat töltöttek meg a karitatív szervezetek felhívására. 

A Patrona, a Karolina, a Svetits és a Szignum nemcsak a vallásos családok gyermekeit várja: kapuik nyitva állnak mindazok előtt, akik szívesen együttműködnek személyiségük formálásában, hogy felnőttként majd aktívan részt vállaljanak szűkebb-tágabb környezetük jobbá, emberibbé alakításában.  

Bővebb információ: iskolanoverek.hu

Kérjük, támogasd munkánkat, ha fontosnak tartod a minőségi tartalmat!

Ha te is úgy érzed, hogy a kepmas.hu cikkei, podcastjai és videói megszólítanak, kérjük, segíts, hogy ezek a tartalmak továbbra is ingyenesen elérhetőek maradjanak.

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Legkedveltebbek