Matyóhímzéses szájmaszk, csók nélküli romantikus sorozat – az alkalmazkodás nagymesterei vagyunk!

A taxisofőr csomagot visz, a gasztroblogger futárkodik, a divattervező matyóhímzéses szájmaszkokat varr, egy magazin a „meddig viselheted a mackónadrágodat mosás nélkül” témában közöl cikket, a mesecsatornán tízpercenként Bubi Guppik tanítják a gyerekeket kezet mosni, az ausztrál Szomszédok pedig forog tovább, csak éppen csókok és kézfogás nélkül. Ez lesz a „szép új világ”?   

Kép: Unsplash

A koronavírus-járvány kitörése óta mindannyian életmódot váltottunk. Amit tudunk, házhoz rendelünk, a mi nappalink reggel fitness-terem, napközben iroda, délután pihenőszoba, este menő szórakozóhely. Az emberek olyan természetességgel kerülgetik ki egymást a boltban, mintha valami flashmobot mutatnának be, az utcán pedig olyan kevés autó jár, mintha mindennap vasárnap lenne. Valamilyen szinten mindenki szorong a kialakult helyzet és a jövő bizonytalansága miatt, a legtöbben mégis gyorsan átállították magukat „karantén-üzemmódba”. Nem volt más választásuk! A vírus nyomában kialakult válság több ágazatot is gyakorlatilag lenullázott, az irodák home office-ban működnek, a gyerekek pedig otthonról tanulnak és nem járnak ki a grundra focizni.  

Nincs kedvünk kevesebbet fogyasztani, inkább mindent házhoz rendelünk 

A házhozszállítás azon ágazatok közé tartozik, amelyek győztesen jöhetnek ki a járványból. Egyik napról a másikra az egész ország vásárlási szokásai gyökeresen megváltoztak.  

A hipermarketek kiszállítói, akiket megkérdeztünk, mind arról számoltak be, hogy akkora forgalmuk van, mintha hetek óta karácsony lenne, a webshopokban pedig akkora tömeg „tolong”, hogy sokszor csak hetekkel később tudják vállalni a kiszállítást.  

A hirdetőpiac egy szempillantás alatt átállt az új fogyasztói igényekre, reklámokat, spotokat forgattak le és vágtak meg szinte rekordidő alatt, amelyek az otthoni kényelemhez és házhozszállításhoz kapcsolódnak. A Meki a Netpincérrel hirdet, a MediaMarkt azzal a szlogennel próbálja rendelésre csábítani a fogyasztókat, hogy „Hozd ki a legtöbbet az otthon töltött időből”, az OTP azzal, hogy „Nagyot fordult velünk a világ, mindig van következő lépés!”, a sportcipőket kínáló áruház pedig azzal, hogy „Ki sem kell mozdulnod otthonról, hogy a lábad kényelembe helyezd!” A házhozszállítási iparági szakszövetség már március végén közölte, hogy a koronavírus szélesebb körű megjelenése óta több mint egymillió rendelést teljesítettek Magyarországon. A csomagküldő szolgálatok naponta többször fertőtlenítik raktáraikat, dolgozóik védőmaszkot és kesztyűt viselnek, a munkavállalók testhőmérsékletét érintés nélküli mérőkkel ellenőrzik. Naponta többször takarítják a szállító járműveket is. A futárokat külön kiképezték arra, hogy a fertőzés lehetőségét elkerülve adják át a megrendelt csomagot. 

Új slágertermékek a piacon 

Párszáz forintos kézfertőtlenítők kelnek el online aukciókon többezer forintért, divatos matyóhímzéses szájmaszkokat varrnak az asszonyok Tardin.  

A járvány teljesen megváltoztatta a használati tárgyak keresleti és kínálati oldalát is. A korábban alig vásárolt dolgok most hiánycikkek lettek, sok slágertermék, például a sminkcuccok, parfümök pedig elárvultan porosodnak a polcokon. A járvány előtt szó szerint őrült tempóban vásároltuk, gyűjtögettük a ruhákat, cipőket, táskákat, karantén idején azonban a mackónadrágok lettek a háztartásokban leggyakrabban viselt ruhadarabok. Emellett sok olyan termék is népszerűvé vált, amelyekről korábban sokan nem is hallottak, például az a „hátfixáló” pánt, ami segít megőrizni a helyes testtartást home office-ban is.  

Lehet-e csókok és kézfogás nélkül szappanoperát forgatni? 

A járványhelyzet ellenére tovább forog a Szomszédok című ausztrál szappanopera, amely milliókat ér el a tengerentúlon és Nagy-Britanniában is. Az ABC beszámolója szerint a készítők egy új rendszer bevezetésével igyekeznek távol tartani a vírust. Létrehoztak három produkciós csapatot, részekre osztották a stúdiót, benne egy műveleti központtal, és csak három színésznek engedélyezték az átjárást. Sehol sem lehetnek száznál többen egy nap, figyelnek a társas távolságtartásra és arra, hogy mindenkinek jusson négy négyzetméternyi hely. Emellett mindig jelen lesz egy ápoló is, mindenkinek külön cateringet biztosítanak, a férfiakon nem lesz smink, és nem lesznek intim jelenetek a produkcióban.  

Kép

Kép: Rawpixel

Az alkalmazkodás az egyik legelemibb képességünk! 

Borbély Lilla a BeBalanced Pszichológiai Pont pszichológusa úgy véli, hogy bár az alkalmazkodás az egyik legfontosabb alapképességünk, nagyon megváltozott az, hogy mihez kell alkalmazkodnunk nyugati emberként a törzsi társadalmakhoz képest. „Az elmúlt néhány évtizedben rövid időn belül nagyot változott a világ, amely új elvárásokat, kereteket hozott magával életünk minden területén. Az alkalmazkodás azért nagyon fontos része az életünknek, mert így tudunk idomulni a folyamatosan változó körülményekhez” – magyarázza a szakértő.  

Minden változás nyomán csoportok emelkednek fel, más csoportok pedig kilátástalan helyzetbe süllyednek.  

A koronajárvány végeztével egyesek könnyen felveszik majd az új ritmust, mások nehezen és lassan szokják meg a megváltozott körülményeket, és lesznek olyanok is, akik képtelenek alkalmazkodni. A pszichológus szerint az alkalmazkodás folyamata és ideje nagyban függ az egyéni tulajdonságoktól és a körülményektől. „Nem mindegy, hogy kit mennyire érint mélyen a krízishelyzet, hiszen nem egyforma mértékű változásokon megyünk most keresztül. Általánosságban azonban elmondható, hogy aki jó megküzdési stratégiákkal és erőforrásokkal rendelkezik, és képes rugalmasan a helyzetre alakítani azokat, gyorsabban tud alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez” – húzta alá Borbély Lilla.  

Az is több tényezőtől függ, hogy az alkalmazkodási folyamat közben felvett új szokásainkat mennyire fogjuk megtartani a karantén végeztével. Az egyik ilyen szempont, hogy az új rutint mennyire látjuk hasznosnak.  

„Ha eddig ódzkodtunk az online bevásárlástól, most pedig azt tapasztaljuk, hogy terheket vesz le a vállunkról, valószínűleg továbbra is fenntartjuk majd. Viszont, ha a közös vásárlás családi program volt, lehetőség a kapcsolódásra, talán inkább az eredeti megoldásunkra térünk vissza. Érdemes megemlíteni, hogy elménk igyekszik megtakarítani az értékes szellemi kapacitást, ezért működtet olyan automatikus folyamatokat, mint a szokások. Ha a viselkedésben kialakul a rutin és szokássá válik, előbb-utóbb természetes lesz. Az alkalmazkodásban pedig az egyik alapvető tanulási formánk, a habituáció is segít. Ez azt jelenti, hogy az ismétlődő történések, helyzetek egyre kisebb intenzitású választ váltanak ki belőlünk, így megtanuljuk figyelmen kívül hagyni azokat a helyzeteket, amelyek nem járnak komoly következménnyel.”  

„Kezdetben lehet, hogy például a védekezés módjai, mint a maszkhordás vagy a gyakori kézmosás nagyobb szorongást váltottak ki, de ez az idő előrehaladtával csökken” – magyarázza a pszichológus.  

Lehet, hogy egy olyan világban fogunk élni, ahol a gyerekeink a neten ismerkednek, szkafanderben randiznak, negatív vírustesztet lobogtatnak az állásinterjún, és egymástól hat méterre nézik a moziban a csókjelenetektől mentes romantikus vígjátékokat. Nem tudjuk mi lesz, de úgy tűnik bármit is tartogat számunkra a jövő, amíg élünk, alkalmazkodunk!   

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti