Járt utat a járatlanért – Sportosan a Dunakanyarban

A Dunakanyar országunk egyik legfontosabb turisztikai célpontja, a Visegrádi-hegység és a Börzsöny között megzabolázott folyó Pilismarót és Visegrád között vált irányt nyugat-keletiről észak-délire. Közeli fekvése miatt a budapestiek remekül ismerhetik minden zugát, és távolabb élő vagy külföldi olvasóink közül is sokan megfordultak a Fellegvárban, a nagymarosi Duna-parton, Dobogókőn, Prédikálószéken. Érdemes azonban a járatlan ösvényeket is felkutatni, hiszen páratlan élményekkel és kalandokkal gazdagodhatunk – ahogy e sorok írójával is történt.

Kép: Páczai Tamás

„Járt utat a járatlanért el ne hagyj” – int óvatosságra régi közmondásunk, és azonnal eszünkbe jutnak ezek a sorok az egész napos kirándulás végén, amikor szürkületkor még mindig nem találjuk a szállásunkhoz vezető ösvényt. Mégis évekig azokról a kalandokról fogunk majd mesélni, amikor a biztonságot és egyben önkorlátozást jelentő turistajelzést elhagytuk egy csörgedező patak, kihívást jelentő meredek hegyoldal kedvéért, vagy megtréfált a térképünk, lemerült a telefonunk.

Kép: Páczai Tamás

 

Az elmúlt években voltam Dobogókőn gyalog és kerékpárral, számtalanszor megmásztam a meredek ösvényt a visegrádi várig, merengtem a panorámán a Prédikálószéken és a Boldog Özséb‑kilátón, tévedtem el télen a Börzsöny jelzetlen ösvényein, kenuztam Pilismaróttól Vácig.

Azt gondoltam, hogy majdnem annyira ismerem a Dunakanyar vidékét, mint a tenyeremet. Így vágtam bele egy hétvégi kerékpáros kirándulásba, ahol kiderült, bőven van még keresnivalóm ezen a vadregényes vidéken.

Az általam bejárt útvonal nagycsaládosoknak ideális kirándulás két napra; gyerekek nélkül egy nap alatt is kényelmesen teljesíthetjük. Lássuk a részleteket!

Kép: Páczai Tamás

 

„Mi szem-szájnak ingere”

A kitűnően szervezett vasúti közlekedésnek köszönhetően a Dunakanyar vonattal könnyen – és a budapesti belvárosból indulva gyorsabban – elérhető, mint autóval, a kerékpárszállítás pedig minden szerelvényen biztosított. Nagymarosig 45 perc a menetidő a Nyugati pályaudvarról. Kerékpáros kirándulásunkat a kompkikötőnél kezdjük, ez 200 méterre van a vasútállomástól. Ha éhesen érkeztünk, érdemes indulás előtt a Halasként emlegetett strandbüfébe benézni, főleg ikonikus hekkje és baráti árai miatt, vagy a szomszéd Piknik Manufaktúrába, amely család- és bringabarát gasztrokulturális hely a Duna-parton, kézműves hamburgerekkel és tapasokkal, a teraszról pazar kilátással a Fellegvárra. Fényképezés után nyeregbe pattanunk.

A Zebegényig tartó kilenc kilométeren végig zárt, tökéletes minőségű kerékpárúton haladhatunk, bal oldalunkon a Duna kanyarog méltóságteljesen a Visegrádi-hegység bérceivel a háttérben. Több helyen is megállhatunk fényképezni és tízóraizni, pihenőt a Zebegény előtt található Kerékbárban érdemes beiktatni.

Mediterrán hangulatú teraszuk és kertjük kitűnő választás ebédhez (grillek és balkáni ízvilág) és sziesztához. Kenutúrára is indulhatunk kikötőjükből, az előre szervezett túrák mellett – az Esztergomig tartó négyórás evezés például négyezer forintba kerül fejenként –bármit megszerveznek előzetes egyeztetés alapján, akár a Dunán, akár az Ipolyon szeretnénk túrázni. Részletek és kapcsolat: www.turaprogram.hu.

Kép: Páczai Tamás

 

Az elmúlt években Zebegény a Dunakanyar „fővárosává” fejlődött butikhotelekkel, varázslatos erdei vendégházakkal, fine dining és streetfood éttermekkel. Nézzük meg a falu gyönyörű szecessziós templomát, amelyet Koós Károly tervezett, és keressük fel a Kálváriadombra az 1930-as években épített Országzászlót és trianoni hősi emlékművet – innen a kilátás is gyönyörű!

Szob felé a kikötő szomszédságában a kerékpárút mellett találjuk az Élesztő Plázst: a főváros egyik legelső kézműves sörözője két éve nyitott nyári rezidenciát Zebegényben.

Itt nyugágyban és budapesti romkocsmás hangulatban hűsölhetünk meggysörrel vagy limonádéval, ha pedig megéheztünk, grillételek közül is választhatunk. Innen kényelmes félórányira van kerékpáros utunk átmeneti végállomása, Szob.

Fonódó kisvasutak

Szobról indul a „transzbörzsönyiként” is emlegetett kisvasúthálózat. A teljes szakaszt 2016-ban adták át, végállomása Nagybörzsöny, Márianosztra és Nagyirtáspuszta érintésével. A Börzsöny Kisvasutat 1912-ben építették a márianosztrai kőbányában található andezit kőzet kiaknázására. A '90-es években bezárt vasutat 2006–2007 között építették újjá, és 2009 óta turisztikai célokat lát el Szob és Márianosztra között. A félórás út során megállunk a Mária-kútnál, ahol az önkéntes személyzet elmeséli a forrás legendáját, majd továbbindulva a kőfejtőt nézhetjük az ablakból. A szerelvényen a kerékpárszállítás is biztosított, a felnőtt menetjegy ára 700 forint, a kerékpárjegy ára szintén. Márianosztrán egy párhuzamos vágányon egy másik motorvonatot láttam. A mozdonyvezetőkkel beszélgetve kiderült, hogy Nagybörzsönyig három társaság üzemelteti a pályákat, ezért mindhárom szakaszon külön kell jegyeket váltani a szerelvényeken, a menetrendeket viszont összehangolták. Eredeti kisvasutas tervem csak Márianosztráig tartott volna, onnan kerékpárral terveztem Ipolyság meglátogatását, hogy aztán Szobon keresztül visszatekerjek Nagymarosig.

Kép: Páczai Tamás

 

A mozdonyvezetők viszont pillanatok alatt felvázoltak nekem egy alternatív túraútvonalat kisvasúttal Nagyirtáspusztáig, majd onnan kerékpárral Kóspallag érintésével Verőcéig. Hallgattam a tanácsra, és nem bántam meg!

Nagyirtáspusztáig szintén félóra a vonatozás, és végig a Bezina-patak vadregényes völgyében kaptatunk a hegytetőig. Ez az ország legnagyobb szintkülönbséget leküzdő vasútja (műemléki védettségű, 2015-ben teljeskörűen felújították), a meredek oldalban kanyargó sínek látványa is különleges élmény. Nagyirtáson modern állomásépületet építettek, ahol megvárhatjuk a Nagybörzsönyig közlekedő szerelvényt, és kávézhatunk is.

Ránk fog férni a frissítés, ugyanis következik utunk „legrázósabb” szakasza. Egy rövid, murvás szakasz után kezdődik a gurulás Kóspallagra. Az út végig jó minőségű aszfalt, folyamatos lejtéssel.

Kép: Páczai Tamás

 

Győződjünk meg gurulás előtt a kerékpárunk műszaki állapotáról, és használjuk a fékeket is lejtmenetben! Kóspallagról Verőcéig az út szintén alacsony forgalmú, gyerekekkel is bátran vállalhatjuk. A lejtmenet miatt a Verőcéig tartó 20 kilométeres távot egy óra alatt is kényelmesen teljesíthetjük.

A börzsönyi kisvasutak csak hétvégén üzemelnek, nagyobb csoportok viszont hét közben is foglalhatnak különvonatot! Részletes menetrendek, jegyárak: www.borzsonyikisvasutak.hu.

A cikk a Magyar Turisztikai Ügynökség szakmai támogatásával készült. 

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti