„Átok vagy áldás?” – Schäffer Erzsébet figyelemről, gondviselésről és alkotásról

Húsz kötet és hat hangoskönyv, lapok hasábjain rendszeresen megjelenő lebilincselő történetek szerzője, számos szakmai és társadalmi elismerés birtokosa. Természetessége, személyessége és csitulni nem bíró érdeklődése az egyes emberi sorsok iránt írásainak „védjegye”. Schäffer Erzsébet az „Istenélmények sallang nélkül” podcast vendége volt a közelmúltban, ahol a figyelem fontosságáról, spontán kibontakozó történetekről és az alkotási folyamatról is beszélt, Istenhez és családtagjaihoz fűződő kapcsolata mellett.

Schäffer Erzsébet
Kép: Páczai Tamás

A mai magyar újságírás ikonikus alakjaként ismert Schäffer Erzsébet 73 évvel ezelőtt, Ercsiben született. Ifjúkori kalandozásaihoz hosszas pályakeresés társult; volt kábelgyárban segédmunkás, utcaszínház művésze, amíg eljutott az írásig. Kezdetben közértek, hentesszaküzletek életéről tudósított, majd a Gyermekünk című pedagógiai folyóirat munkatársa lett a lap 1989-es megszűnésig. Ezt követte az ’90-es évek elejétől a Nők Lapja, amelynek mai napig is egyik termékeny szerzője.

„Meghatározó olvasmányaim egyike volt a „Lányok a viharban”, Helen G. Carlisle-től, amelyre a szüleim könyvtárában bukkantam. Hat egyidős amerikai lány története hat külön sorson át bontakozik ki, amely az 1910-es érettségijük évében indul, s amelybe beleavatkozik az I. világháború. Az egyik lány meséli el történetüket, amely a közös múlt után egészen másképp alakul… A vöröses hajú, vagány és megoldásorientált Carol volt a kedvencem, aki határozottságával, természetes derűjével képes volt a problémás helyzeteket is uralni. Kedvelt íróim közé tartozott még Mikszáth, Móricz és Tolsztoj is többek közt, akiket egy ’40-es években népszerű kiadványsorozatban olvastam.”

Örökké...

Milyennek kaptuk önmagunkat, a sorsunkat? Schäffer Erzsébet szerint ez nem pusztán biológiai, genetikai kérdés. „Figyelmes kisgyerek voltam. Kislánykoromból rengeteg kép, hang, illat maradt meg. Ide tartozik az a döbbenetes erejű élmény, amely háromévesen ért. Nyár volt. A házunk széles, fából készült külső padláslépcsőjén ültem. Mezítláb voltam; éreztem, ahogy a deszka melegíti a csupasz talpamat.

S nem tudom, miért, de hirtelen azt éreztem felujjongó örömmel, hogy soha nem fogok meghalni, mert nincs halál!

Biztos és biztonságos boldogságot adott a tudat, hogy nincs vége… Ez egy igazi istenélmény volt.”

A figyelem ereje

Schäffer Erzsébet élő példa arra, hogy nem lehet az újságírást, de mást sem megfelelő szintű figyelem nélkül csinálni. A szerzőnő kifejező, részletgazdag történetei nem csupán messzi utazásai során születnek; akár a napi tömegközlekedés közben is megláthatja következő írásának főszereplőit a maguk valóságában, máz nélkül.

„Gyakran kérdeztem magamtól: miért tűnik fel mindig minden apró részlet a számomra? Áldás vagy átok ez?”

„Általában egy kis filmecske, életkép, lenyomat marad bennem, amitől nem szabadulok. Ezek a történetek nem egyszer egymásra rétegződnek. Egyik alkalommal a HÉV-en észrevettem egy ’60-as éveikben járó házaspárt. Egy élénk tekintetű férfi »Jávor-bajusszal« – a magát szerető, feltűnni vágyó, hódítani akaró férfi sajátja –, vele szemben pedig maga elé meredő tekintettel a felesége. Az út során egyetlen szót sem váltottak. Mielőtt leszálltak, az asszony egyszer csak levette a bőrkesztyűjét – alaposan szétdolgozott kezek váltak láthatóvá, amelyek számomra azt üzenték, hogy ez a nő egész házassága alatt mosott, főzött, vasalt erre az emberre, aki most szinte idegenként van mellette. Belső késztetést éreztem; erről kell írnom majd egy történetet. Ahogy nincsen nap hold nélkül, úgy nincsenek történetek megfigyelők nélkül.”

Ihletre várva

Schäffer Erzsébet saját bevallása szerint a „bagoly-típusú” írók közé tartozik, aki elsősorban éjjel alkotott, fennmaradva akár hajnal 4-ig is. Volt, hogy hosszú órákon át csak ült a már elcsendesedett lakásban, s várta, hogy a „múzsa” meglátogassa. A könyvekkel zsúfolt szobában nem egyszer hívta segítségül Pilinszky János, Weöres Sándor vagy Simone Weil műveit, amelyeket lapozgatva egészen belemélyedt a sorok mögötti gondolatokba.

„Mindig megihlettek, inspiráltak ezek az olvasmányok. Volt, hogy órákon át kerestem idézeteket, majd a megfelelő hajnal 3-kor egyszer csak a kezembe akadt…Vajon ki adta ezt a kezembe? Ki segített megtalálni?

A Jóisten hagyta, hogy keressem ezeket, nem lökte oda rögtön a megoldást az orrom elé.

Hagyta, hogy ebben a csendben megérlelődjön valami észrevétlenül, mint Reményik Sándor Kegyelem című versében: amikor nem akarod, amikor elfogadtál már mindent, akkor magától jön. Ez a kegyelem. Nem a saját fejem. Ahogy Pilinszky is fogalmaz: amikor az ember igazán alkot, akkor nem kigondolja azt a dolgot, hanem eszébe ötlik, eszébe jut.”

Véletlenek márpedig nincsenek…

Az írónő több olvasójával is aktív kapcsolatban áll, ezeknek a kapcsolatoknak egy része mára barátsággá érett. A lelki és szellemi inspirációs forrásként is működő, az év 365 napjára szóló idézetekkel teli kis papírdobozka is egyik olvasójának ajándéka, amelyben minden reggel megtalálja a neki szóló, aktuális üzenetet.  „Ezek az idézetek számtalanszor adtak erőt. Ilyen például „A konyhában, fazekak között is ott jár az Úr” (Avilai Szent Teréz) vagy „A szülő élete az a képeskönyv, amit a gyermek először olvas”. Nincsenek véletlenek. Ahogy Gyurkovics Tibor mondta: a Jóisten szeme kacsintása a véletlen…”

Önvizsgáló emlékek

A dolgok amint megtörténnek, rögtön emlékké válnak a következő pillanatban. Mi az, amire visszaemlékezünk, s mi az, amire nem? Schäffer Erzsébet nem válogat az emlékei között.  „Egyszer csak megjelennek ezek a képek, történetek, amelyeket önvizsgáló emlékeknek hívok. Ilyen például az anyaság alatt megélt nehézségek egyike. Talán még sehol nem mondtam, de nagyon rövid ideig tudtam csak szoptatni – nagy fájdalmaim voltak és őrült igyekezetem, állandó megfelelési kényszer gyötört. Nem értettem sokáig, miért van ez így. Egy hozzám közel álló csecsemősnővér mondta egyszer: a mai, kiművelt édesanyák sokszor a fejükkel szeretnek előbb, nem várják meg, hogy a szívük megszólaljon. Majd lett egy érzésem, hogy inkább ez a családunk női öröksége lehet. Bár Anyu sosem mesélt a gyerekkoromról, azt tudtam, hogy gondokkal küszködő édesanyaként nagyon lesoványodott, s ebben az állapotában nehezen tudott engem a megszokott módon táplálni. Az én körberajongott, temesvári nagymamámmal – az ő édesanyjával – pedig meglehetősen nehéz volt a viszonya, aki mindig könnyeden vette az életet, akkor is, ha az cseppet sem volt könnyű. Azóta már tudom, hogy el kell engednünk a túlzott elvárásokat, amelyek gátolnak minket.”

„Úgy érzem, az ember nem tesz mást, mint üzenetet közvetít – az író ember különösképpen. Súgást hall és papírra veti azt. És ennek a súgásnak erősen köze van a figyelemhez és Istenhez.”

A teljes beszélgetés meghallgatható itt: 

Az „Istenélmények sallang nélkül” Tóth-Fazekas Andrea műsora. Felekezetektől függetlenül mutat be személyes istenélményeket közszereplők, művészek, szakemberek vagy kevésbé ismert vendégek megszólaltatásával, akik saját maguk tapasztalták meg Isten létezését. Célja, hogy mások élményét befogadva a hallgató közelebb kerülhessen Istenhez és világképe formálódhasson.  

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti