„A szülés után meg sem érinthettem” – A béranyaságról szól a Vígszínház új előadása

Milyen út vezet a beültetéstől a szülésig? A béranyaság kérdését jár körbe a Vígszínház Béranyák című szkeccselőadása.

A Vígszínház Béranyák című előadás egy jelenete
Fotó: Vígszínház/Gordon Eszter

Bár a béranyaság fogalmát egyre többen ismerik világszerte, még mindig olyan jelenségnek számít, amit művészileg keveset és ritkán tematizáltak. Számos etikai kérdést vet fel, miközben az egyének szintjén sok küzdelemmel, reménnyel, kétségbeeséssel és csalódással fonódik össze, ami által rendkívül erős, égető és megosztó témává válik. A Béranyák című előadás egy jelenetfüzér, amely kronologikusan követi végig a folyamatot: a szükségszerűséget és a reménytelenséget, ami embereket arra késztet, hogy béranyát fogadjanak, ezután az utat a beültetésig, a terhességet, végül pedig a születést és az azt követő időszakot.

„Ez egy rendkívül szerteágazó jelenség, melynek különböző nézőpontjait igyekszünk megvilágítani a színpadon. 

A szkeccselőadás műfaja lehetőséget teremt arra, hogy egymástól jelentősen eltérő stílusú jelenetek szűrőjén keresztül foglalkozhassunk a béranyaság különböző aspektusaival. 

Amikor a felkészülési időszakban közelítettem a témához, szembetűnő volt, hogy a béranyaság jelenségének minden szelete egy teljes színdarab kibontásának a lehetőségét rejti magában, de bízom benne, hogy az abszurd, groteszk és a realisztikus jelenetek váltakozása egyfajta összképet adhat a béranyaság jelensége körül megjelenő számos problémáról” – emeli ki Czukor Balázs, az előadás írója és rendezője.

Jelenleg Európa legtöbb országában, így Magyarországon is illegális béranyát fogadni. De Ukrajnában például nem, ezért klinikák tucatjai, megrendelő párok, csecsemők és béranyák ezrei lépnek egymással kapcsolatba, hatnak egymás életére és változtatják meg azokat a béranyaság intézményén keresztül. Ahogy minden hasonló társadalmi kérdésben, a béranyaság kapcsán is szinte egyből felállnak a morális frontok: az ellenzők és a támogatók. Vannak, akik prostitúcióhoz hasonlítják, és egyszerű pénzkereseti lehetőségnek látják. Vannak, akik betiltanák és vannak, akik engedélyeznék. Az előadás üzenetétől távol áll a bármilyen nemű állásfoglalás, inkább erre a hallatlanul összetett problémakörre, és a hozzá kapcsolódó intenzív, szélsőséges emberi helyzetekre és állapotokra próbál összpontosítani.  

„A szülés után egyből elválasztottak, meg sem érinthettem. Bepólyálták és nem messze tőlem betették egy gyerekágyba. Senki nem ölelte meg, pedig nagyon sírt. Aztán az egyik nővér videochaten felhívta a baba szüleit. Lekamerázta a babát, meg engem is, hogy jól vagyok. Gratulált a szülőknek. Ki tudja mikor jönnek érte. Azt hittem, erősebb leszek. Azt hittem, könnyebb lesz elszakadni. Sokszor még most is hallom, ahogy sír.”
(Részlet az előadásból)

„A szülés után egyből elválasztottak, meg sem érinthettem. Bepólyálták és nem messze tőlem betették egy gyerekágyba. Senki nem ölelte meg, pedig nagyon sírt. Aztán az egyik nővér video chaten felhívta a baba szüleit. Lekamerázta a babát, meg engem is, hogy jól vagyok. Gratulált a szülőknek. Ki tudja mikor jönnek érte. Azt hittem, erősebb leszek. Azt hittem, könnyebb lesz elszakadni. Sokszor még most is hallom, ahogy sír.”
- részlet az előadásból

A Czukor Balázs által írt és rendezett előadás szereplői Hegyi Barbara, Petrik Andrea, Waskovics Andrea, Tar Renáta, Telekes Péter és Medveczky Balázs.

További információ itt olvasható.

Forrás: Vígszínház

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti