Egyedülálló menopauzaprogramot indított a Tesco

A legtöbb munkáltatónál egyelőre nincsenek kialakult folyamatok arra, hogyan könnyítsék meg a változókorú női munkatársak mindennapjait és támogassák őket a munkavégzésben. Bár a középkorú női munkavállalók kétharmadát érinti a menopausa, a hazai nők többnyire csendben szenvednek, mert sok esetben kínosnak érzik a témáról beszélni.    

Beszélgető nők
Kép: Unsplash

A Tesco az október 18-i menopauza világnap alkalmából indította el úttörő menopauzaprogramját, amely az érzékenyítésen és az őszinte párbeszéden keresztül támogatja munkatársnőit a változókor időszakában.

Magyarországon mintegy egymillió nőt érint a menopauza, vagy más néven változókor, ami a középkorú női munkavállalók 60 százalékát jelenti. A hazai nők többnyire csendben szenvednek, mert sok esetben kínosnak érzik a témáról beszélni, így az érintettek környezete keveset tud róla, és gyakori, hogy a menopauzán áteső nők sincsenek mindennel tisztában.

A legtöbb munkáltatónál egyelőre nincsenek kialakult folyamatok arra, hogyan könnyítsék meg a változókorú női munkatársak mindennapjait és támogassák őket a munkavégzésben. Az egyik legfontosabb a vezetők érzékenyítése lenne, de legalább ugyanilyen meghatározó a megfelelő munkakörülmények megteremtése, így például a rugalmas munkaidő-beosztás, a hűtés-fűtés részleges szabályozhatósága vagy a pihenőhelyiség kialakítása. A munka jellegétől függően azonban változóak a lehetőségek, ezért elengedhetetlen közösen gondolkozni azon, mit lehet megvalósítani egy irodai környezetben, vagy mit enged a fizikai munkát végzőknek egy áruházi vagy gyári környezet, illetve beosztás.

„Tescós Nők 40+ - Nem vagy egyedül” program célja, hogy a női munkatársak mintegy 30 százalékát képviselő csoport számára őszinte és támogató hátteret és párbeszédre alkalmas platformot biztosítson. A  program egyik fő pillére egy zárt munkatársi Facebook csoport, ahol a tagok Iványi Orsolya menopauza aktivista segítségével hetente más és más témáról tudnak beszélgetni, valamint  a havi rendszerességű Facebook live adásokban szakértő vendégek segítségével egy-egy adott kérdést mélyebben is körbe tudnak járni. A cél az, hogy a csoportban a tagok biztonságban érezzék magukat és a platformon nyílt, őszinte, érzékeny témákat is érintő beszélgetéseket tudjanak folytatni, megosszák egymással tapasztalataikat és kérdezzenek a szakértőktől.

„Rendkívül büszke vagyok arra, hogy elindult a Tescós Nők 40+ programunk. 51 évesen én magam is nap mint nap megélem a menopauza jellegzetes tüneteit. Szeretnénk a munkatársnőinket támogatni abban, hogy megtalálják saját, érvényes válaszaikat és ebben a folyamatban együtt keressük a megoldásokat a felmerülő problémákra” – mondta Hevesi Nóra, a Tesco Magyarország kommunikációs és kampányvezetője.

Szigeti Barbara, a Tesco Magyarország HR-vezetője szerint „a menopauza program egyik fő célja, hogy bizalmat építsen, mert a rejtőzködés rengeteg felesleges energiát visz el.  A programmal társadalmi példát is szeretnénk mutatni és remélem, hogy lesz elég erős hangunk hozzá” – tette hozzá.

A Tesco a zárt Facebook csoport mellett a vezetői érzékenyítésre is nagy hangsúlyt helyez, az áruházakban és logisztikai központokban, illetve a központi irodában dolgozó mintegy 300 vezetőnek biztosít lehetőséget kisebb csoportokban arra, hogy jobban megértsék a változókor biológiai és pszichés hátterét. A beszélgetéseken a Tesco a munkatársakkal közösen keresi a választ arra is, hogy milyen gyakorlati lépésekkel lehet leginkább segíteni a változókorban lévő kollégákat.

Az áruházlánc ebben a kezdeményezésben is szorosan együttműködik Iványi Orsolya menopauza aktivistával. „A témában jártas kommunikációs szakértőként első kézből tapasztalom több ezer nő visszajelzését, amióta elkezdtem mélyebben foglalkozni a témával. Sajnos sokszor hallok negatív reakciókról, amikor a nők megnyílnak arról, min mennek keresztül változókorban mind a magánéletben, mind a munkahelyen. Fontos lenne elfogadni, hogy a menopauza nem magánügy, a család, a barátok vagy a kollégák egyaránt érintettek, ezért érdemes tisztában lenni a folyamatokkal, és támogatni ebben az életszakaszban a nőket. Mivel a tünetek a munkahelyen sem szűnnek meg, a munkáltatóknak fel kell ismerniük és kezelniük kell a helyzetet” – mondta el az aktivista.

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti