Tanuljunk tanulni! | Képmás Magazin
Kiemelt témáink

Tanuljunk tanulni!

2016.09.26.

A tanévnyitós versikék izgalomról, kíváncsiságról, örömteli várakozásról és tudásszomjról szólnak. De megesik néha, hogy a tanulással töltött idő nem öröm, hanem kínszenvedés, a reggeli készülődés pedig csupán az állandó szorongásról és a hasfájásról szól. Ilyenkor a gyermek–szülő kapcsolatot is felemésztheti a tanulás körüli harc. Miért nem tud megfelelni a gyermek az elvárásoknak minden igyekezete ellenére? Hogyan segíthetünk neki?

„Csak ülj le, és tanuld meg!”, „Jegyzeteld ki!” „Olvasd át még egyszer!” „Koncentrálj jobban!” „Reggel kelj fel korábban, és ismételd át!” „Az esti órákat is szánd a tanulásra!” – záporoznak a különféle jó tanácsok, amikor valaki elakad a tanulási folyamatban. Előszeretettel ajánlgatjuk a számunkra bevált módszereket, pedig lehetséges, hogy mi egészen másképp dolgozzuk fel az információkat. Mindenki más és más módokon juthat el könnyebben a kitűzött célig. A tanulás pszichológiájával foglalkozó kutatók számos különböző felosztást alkottak meg az eltérő tanulási stílusok alapján, amelyek azt mutatják, hogy ha új információk­kal találkozunk, akkor mely érzékszervi csatornánkat használjuk szívesebben.

Látom, hallom, érzem, tudom

A felosztások többsége megegyezik abban, hogy vannak vizuális tanulói típusok, akik szeretnek olvasva tanulni, számos grafikont, képet, ábrát és táblázatot használnak fel az új információ elsajátításához, és nagy segítségükre vannak a különböző jegyzetfecnik vagy színes filcek a lényeg kiemelése során. Gyakran hallhatunk tőlük olyan mondatokat, hogy „Képben vagyok.” „Világos.”

A második típusba az auditív tanulók tartoznak, akik leginkább hallás után szeretnek tanulni. Ők azok, akik a frontális oktatás abszolút nyerteseinek számítanak, mivel képesek arra, hogy a szóban elhangzott információkat megszűrjék, és az emlékezetükben elraktározzák.

Folytatás a Képmás magazin szeptemberi számában. 

Ajánlott cikkek