Mit tegyünk, ha fáj a vállunk vagy a csípőnk? | Képmás Magazin
Kiemelt témáink

Mit tegyünk, ha fáj a vállunk vagy a csípőnk?

2017.06.01.

Gyakran előfordul, hogy elkezdesz rendszeresen edzeni, minden jól halad, érzed a pozitív változásokat, aztán egy hirtelen fellépő sérülés, elhúzódó fájdalom nemcsak a munkád eredményét csorbítja, de akár még kedvedet is szegi? Újabb csalódás, újabb leállás, majd keserédes újrakezdés. Van egy jó hírünk: ha betartjuk testünk játékszabályait, és ha jól csináljuk az edzéseket, nem szabad, hogy fájjon.

A kulcs a megfelelő terhelés és a terhelés fokozatos, arányos, egyenletes növelése. Túl hirtelen adott túl nagy terhelés kinyírja az ízületeket, a szervezet izomzata nem készült fel rá, ezért megsérül, ami több hétre, de akár több hónapra is kényszerpihenőre küldhet. Fontos tudatosítanunk: ne kampányszerűen akarjunk eredményeket elérni! Az edzéseket fel kell építeni, az edzéscélokat periodizálni kell, a fejlődést folyamatossá és mértékét fenntarthatóvá kell tenni. Tisztázzuk magunkban: mi a célunk? Mit szeretnénk elérni? Egy életre vagy egy strandszezonra tervezünk? Halljuk, de nem hallgatjuk meg, hogy fontos, hogy jól érezzük magunkat sportolás közben. Pedig fontos! Anélkül egy energianyelő, erőből kiszenvedett tevékenységet csinálunk belőle. És nem csoda, hogy a testünk meg is sínyli.

Egy kisebb sérülés, húzódás, izomláz pár nap alatt magától regenerálódik. Akkor kell orvoshoz fordulni és rehabilitációt végezni, ha a sérülés, probléma nagyjából két hét alatt sem enyhül vagy szűnik meg. Nem feltétlenül enyhül pihentetés hatására, vagy újabb hasonló terhelésre ismételten fájdalommal reagál. Ilyenkor a megoldás – a mozgások korrekcióján túl – a gyógytornász által előírt és vezetett gyakorlatok napi szintű végrehajtása, az izmok megerősítése és egyensúlyba hozása.

Folytatás a Képmás magazin júniusi számában.

Ajánlott cikkek