A lelkünknek is kell a Pilates | Képmás Magazin
Kiemelt témáink

A lelkünknek is kell a Pilates

2017.04.20.
Hirdetés

A Pilates testre gyakorolt jótékony hatásairól már sokat tudunk, most a lelki vonatkozásokat szeretném összegyűjteni, mert jócskán akad belőlük. Természetesen nem lehet különválasztani a fizikai és lelki tényezőket, egymást erősítve idézik elő a pozitív változásokat. Ezek sokszor egyszerűbbek, mint hinnénk, hiszen már önmagában a testtartásunk javulása képes hatni a gondolatainkra, érzelmi állapotunkra. Egy féléves, egyetemistákkal végzett vizsgálat például igazolta, hogy a Pilates hatására fejlődik a testtudatunk, javul a közérzetünk, és csökken a negatív érzelmi állapot gyakorisága.

Légzés

A légzés a legősibb meditációk alappillére.

Már önmagában a ki- és belégzésre figyeléssel képesek vagyunk relaxált állapotba kerülni.

A Pilatesben minden mozdulathoz tartozik egy-egy ki- és belégzés, így szinte áramolnak a mozdulataink. A légzésre koncentrálva a mozgás is hatékonyabb és harmonikusabb, ez pedig visszahat az idegrendszerre.

Koncentrált mozgás feszítésekkel és nyújtásokkal – összpontosítás a jelenre

A Pilates sajátossága az erőközpontból kiinduló mozgás, a teljes test feszítése és nyújtása, a core-izmok aktiválása. Ennek megvalósítása kontrollt, precizitást, koncentrációt igényel. Nem lehet kapkodni, elnagyolni, ímmel-ámmal művelni.

Ott kell lenni a pillanatban, figyelni a végrehajtásra, a feszítésekre és nyújtásokra. Erre nemcsak az izmok reagálnak, hanem a pszichotónus is áthangolódik.

Annyiszor előfordul, hogy nem éljük meg a jelent, mindig tervezünk vagy merengünk, előre- és visszatekintgetünk. Egy olyan jellegű mozgással, mint a Pilates, újra megtanulunk figyelni önmagunkra, a testi működéseinkre, az adott pillanatra. Néhány hónap rendszeres Pilates-gyakorlás után észre fogjuk venni, hogy a mindennapokban is nagyobb könnyebbséggel éljük meg a pillanatot, elkezdünk hallgatni testünk jelzéseire, arra, hogy éppen hogyan érezzük magunkat.

Egyenesítsd a hátad, nyújtózz a gerinceddel, szinte távolítsd egymástól a csigolyákat! Növeld a váll és a fül közötti távolságot, zárd a lapockákat!

Micsoda szimbolika rejlik e testtartásra vonatkozó instrukciók mögött! Amikor stresszesek vagyunk, felhúzzuk a vállunkat. Ha szorongunk, zárjuk a mellkast, vagyis előrehúzzuk a vállakat, és görbítjük a hátunkat.

Amikor magabiztosak vagyunk, kihúzzuk magunkat. Amikor megnyugszunk, leengedjük a vállainkat, s nyitjuk a mellkast.

A Pilates a testtartáson keresztül hat az érzelmi állapotainkra is. Sokszor hallottam már kliensektől, hogy pár hét után a Pilatesen kapott instrukciók jutottak eszükbe sorban állás közben vagy a buszra várva, vagy a munkahelyi stresszt kontrollálták légzéssel, vállaik leengedésével. És valóban működik: a jobb testtartás pozitívan hat a gondolatainkra, hangulatunkra is.

pilates_3.jpg
Kép: pixabay

Lassíts! Állj meg! Legyen saját időd!

Utóbbi talán nem kizárólag a Pilates sajátja, de mindenképpen benne rejlik. A hétköznapokban állandóan sietünk valahova, hajtunk valamit, rohanunk valamiért.

Rendszeresen tapasztalom, hogy milyen értékessé válik a saját idő, amikor meg lehet állni, le lehet lassulni, és abban az egy órában tényleg csak a testi-lelki jóllétünk javításán lehet dolgozni.

Ne sajnáljuk magunktól azt az egy órát, mert a feltöltődés és energizáltság sokszoros többletet ad további feladatokhoz. Az, hogy lassítunk vagy megállunk, szükséges ahhoz, hogy át tudjuk érezni, élni a jelent, és kiszakadhassunk a mókuskerékből.

Arra figyelj, amit csinálsz!

Elsőre nagyon bagatell kijelentésnek tűnhet, de gondoljunk csak bele, hányszor van ez valóban így? Általában két lépéssel magunk előtt járunk gondolatban, szervezzük a hétvégi programot, közben koordináljuk a munkafeladatokat, írjuk a bevásárlólistát. A Pilates éppen összetettsége révén éri el, hogy fókuszálj arra, amit csinálsz. Figyelsz a légzésre, összehangolod a mozdulatokkal, feszíted és nyújtod a tested izmait, aktiválod az erőközpontot. És csak azt veszed észre, hogy nem nézed az időt, nem futsz versenyt önmagaddal, és elrepül az egy óra. Kikapcsolódtál.

(Sz)építsd a mozdulataid!

Egy jó instruktor vezetésével végzett Pilates-edzés mindig az alapoktól precízen felépített, egymásra épülő mozgássort jelent, ami lehetőséget ad a továbbfejlődésre. A Pilatesben a mozdulatok folyamatos csiszolásával, a nehezített elemekkel a határ a csillagos ég.

Mindig lehet jobban, szebben, magasabbra és precízebben. Ez a mindennapokban is inspirál, illetve arra sarkall, hogy alkossunk szépet, ne nagyoljuk el, és ne csak túlesni akarjunk dolgokon.

Szépen és jól akarjuk csinálni, mert úgy esik jól.

Pihenőtér rovatunkból ajánljuk még