Mindig péntek van. Fekete Péntek

Az egyetemi kampuszok általában már hétfőn a fiatalok izgatott kérdezgetésétől hangosak: „Akkor jössz pénteken?” Emlékszem, hogy ennek a napnak valóságos kultusza volt nálunk, olyannyira azonosítottuk a buli fogalmával, hogy már a csütörtököt is „kispénteknek” hívtuk. Nem volt jelentősége annak, hogy születésnapot, névnapot vagy egy sikeres vizsgát ünnepeltünk, bármelyik napból képesek voltunk pénteket csinálni, amikor volt rá lehetőségünk. Így van ez valahogy a Black Friday akcióval is, hiszen a kereskedelemben már jó ideje minden nap „fekete péntek.”

Kép: Pixabay
Kép: Pixabay

Kép: Pixabay

„Black Friday egész hónapban” – hirdeti a Vodafone. Magyarország egyik legismertebb szolgáltatójánál tehát idén novemberben mindig péntek van. Pedig a Black Friday eredetileg egyetlen napra vonatkozott az Egyesült Államokban, ahol hagyományosan a hálaadást követő első péntek nyitja meg a nagy karácsonyi vásárlási lázat. Fekete pénteken ma már világszerte mindenhol megtelnek a bevásárló kosarak, ezen a jeles napon az áruházak hihetetlen akciókkal várják a vásárlókat, a sajtóban pedig egymást érik a Black Friday-t lehurrogó publicisztikák.

Én idén arra jutottam, hogy már nincs értelme arról írni, hogy milyen ijesztő, ahogy áttaposnak egymáson az emberek egy leárazott kenyérpirítóért, mert egész évben hirdetnek olyan akciókat, amelyek verekedéssel végződnek. Van elő-Black Friday, utó-Black Friday, tavaszi Black Friday, Red Friday, Cyber Monday, Glamour-napok, és érdemes megemlíteni az idei év legnagyobb durranását, a kínai Szinglik Napját is. A BBC szerint ezen az eseményen több pénzt költenek el minden évben, mint a két nagy amerikai „akciónapon” a Black Friday-en és a Cyber Monday-en együttvéve.

A Black Friday korábban nem véletlenül vonatkozott csak egyetlen költekezős péntekre. Amikor ugyanis az ember „soha vissza nem térő” „hihetetlen” „brutális” leárazásokkal találkozik, akkor könnyebben átadja magát a pénzszórásnak, akár hitelből is.

Nem meglepő, hogy pénzintézeteknél is van fekete péntek akció, az egyik legismertebb hazai pénzfolyósítónál például októbertől decemberig tart. Vedd fel a Black Friday hitelt (18,2 százalékos THM-mel!), hogy legyen miből vásárolnod fekete pénteken, hát nem gyönyörű?

A Bank360 adatai szerint tavaly több mint 450 milliárd forintnyi személyi kölcsönt folyósítottak a bankok, az igényelt áruhitelek és a kiadott hitelkártyák száma is megsokszorozódott. Nincs mit csodálkozni azon, hogy egész évben lehúzásra kész plasztik kártyákkal a kezünkben lessük az akciókat, hiszen minél alacsonyabb egy országban az életszínvonal, annál árérzékenyebb a fogyasztó. Magyarországon sokat nőttek az átlagkeresetek az elmúlt pár évben, de még mindig nem mindegy, hogy milyen áron jut hozzá az ember egy termékhez. Nem is azzal van a baj, hogy egyszer egy évben mélyen a zsebünkbe nyúlunk és próbálunk kedvező áron hozzájutni ahhoz, amire szükségünk van. A problémát az jelenti, hogy mindig „brutális árzuhanásokkal” akarnak rávenni minket arra, hogy költekezzünk, és így a legtöbben rendszeresen beleesünk abba a csapdába, hogy olyan dolgokat is megveszünk, amelyekre nem is igazán van szükségünk, csak azért, mert „most olcsó.”

Amíg tehát fogyasztói társadalomban élünk, mindig lesz Halloween, Valentin-nap, Szinglik Napja és még ki tudja hányféle „kuponos nap”, amikor olcsóbban vásárolhatunk. Nekünk kell okosnak lennünk és átgondolnunk azt, hogy vajon tényleg szükségünk van-e mindenre, ami le van árazva.

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti