Lányai is menő dolognak tartják, hogy taxizik

Bár sokan gondolják úgy, hogy a taxizás tipikusan férfifoglalkozás, a Főtaxinál nem ritka, hogy nők ülnek a volánnál. Váradi Zsuzsanna háromgyermekes édesanya, és öt éve űzi szívvel-lélekkel e hivatást. Éjszaka vezet, mert akkor jobban lehet közlekedni, és szerinte az utasok is nyugodtabbak. 2020-ban Az év taxisofőrje díjban részesült, idén pedig eltökélte, hogy környezetkímélő elektromos autóra vált.

Váradi Zsuzsanna
Váradi Zsuzsanna

– Miért választotta ezt a hivatást, mi vonzotta benne?
– Öt éve taxizom; egy évet a Taxi2000-nél vezettem le, a Főtaxi kötelékében pedig négy éve dolgozom. A taxizást megelőzően több mint tíz évet az e-kereskedelemben töltöttem, ami mellett az utolsó években egy sofőrszolgálatnál is dolgoztam. Itt egyre inkább azt éreztem, hogy szívesebben foglalkoznék főállásban is személyszállítással. Néhány ismerősöm akkoriban kezdett taxizni, és az ő biztatásukra vágtam bele. Szeretem a függetlenséget, azt, hogy én alakítom a munkabeosztásomat, és nincs kötött munkaidő, elvárt óraszám. Igaz, heti negyven óránál többet dolgozom – főleg a járvány kitörése óta –, de mivel szeretek vezetni, nem érzem megterhelőnek.

– Az első női taxisofőr, Frau von Papp is magyar származású volt. Ő mondhatni kényszerből vállalta, hogy pénzért fuvaroz embereket: vagyonos férje halála után kénytelen volt munkát vállalni.

– Bár sokan gondolják úgy, hogy a taxizás tipikusan férfifoglalkozás, a Főtaxinál nem ritka, hogy nők ülnek a volánnál.

Frau von Papp 1907-ben, Berlinben vágott bele a bérkocsizásba, nagyjából harmincévesen, és a híre hamar bejárta a világsajtót. A képességeit tekintve ő sem különbözött sokban egy mai taxisofőrtől, az engedélye megszerzésekor számot kellett adnia a helyismeretéről és autóvezetési képességeiről. Állítólag külön dicséretben részesült amiatt, hogy a város legforgalmasabb pontjain is mindig higgadtan vezetett (egyébként szintén éjszaka, este hét órától hajnali hatig dolgozott). Férfikollégáinak valószínűleg imponálhatott, mert virágcsokorral üdvözölték az első munkanapján.

– Az ön esetében hogyan reagáltak a férfi kollégák arra, hogy csatlakozott a csapathoz? Érzett valaha rosszallást vagy hátrányos megkülönböztetést?
– Nincsenek rossz tapasztalataim ezen a téren. A férfi kollégák természetesnek veszik, hogy nők is vannak a sofőrök között. Az utasok már gyakrabban hangot adnak meglepődésüknek, hogy nem férfi kolléga ül a volán mögött, de a reakciók többnyire itt is pozitívak.

– Este, illetve éjszakánként dolgozik. Miért ezt a periódust preferálja?
– Azért kedvelem inkább az estét/éjszakát, mert sokkal jobban lehet közlekedni, nyugodtabbak az utasok. Emellett „éjszakai bagoly” is vagyok, nem szeretek korán kelni.

– Nem veszélyes ilyenkor taxizni? Van valami önvédelmi eszköz a kocsiban éjjelre?
– Erre azt szoktam válaszolni, hogy az ittas utasokkal sem szokott gondom lenni, inkább viccesek próbálnak lenni, semmint kötekedők.

Persze néha előfordulnak problémás utasok, de ezeket e helyzeteket a diszpécserszolgálat és a kollégák segítségével mindig sikerül kezelni.

– Háromgyermekes anyaként miként tudja a hivatását összeegyeztetni a családi élettel?
– A napirendem éppen a fordítottja másokénak; nekem inkább napközben van szabadidőm. Általában délután öt-hat óra körül indulok dolgozni, mostanában éjjel egyig vagy maximum két-három óráig vagyok kint – a korlátozások előtt hajnal négyig is volt fuvarom. Ha éjjel kettő-három körül lefekszem, akkor tíz-tizenegy órakor kelek, és még szabad az egész napom.

– Létezik „taxi-etikett”? Vannak olyan íratlan szabályok, melyeket egy utasnak és a taxisnak egyaránt illik betartani az utazás ideje alatt?
– Talán a legfontosabb taxis etikett az, hogy az utasnak mindig igaza van. Ha más útvonalon szeretne valaki menni, még ha hosszabb is, én csak javaslatot teszek – vagy rábólint, vagy nem. Politizálni nem szoktam, és tudatosan nem is megyek bele ilyen beszélgetésekbe. Rádiót vagy zenét hallgatni csak az utas engedélyével vagy kérésére szabad.

Kép
Váradi Zsuzsanna
Váradi Zsuzsanna

– A gyermekei, illetve az ismeretségi köre hogyan reagáltak arra, amikor öt évvel ezelőtt bejelentette, hogy taxisnak áll?
– Három lányom van, akik többé-kevésbé már a saját lábukon állnak – közülük kettő még egyetemista, a legidősebb pedig tavaly diplomázott –, így ezen a téren nincs sok kötöttségem.

Nem lepődtek meg, amikor taxisnak álltam, mert, mint említettem, előtte már sofőrszolgálatnál dolgoztam, de azt megelőzően is inkább „menő” dolognak tartották.

A párom szintén taxizik, akivel egyidőben szoktunk dolgozni, vagyis a párkapcsolat terén sem okoz konfliktust a munkám.

– Mi a benyomása, mi jellemzi manapság a budapesti embereket?
– Mostanában sokkal feszültebbnek látom a budapestieket. Három utasból kettő arról beszél, hogy mennyire várja már, hogy visszatérjen a régi, szabadabb életéhez.

– Szoktak önnek udvarolni a férfi utasok? Ha igen, hogyan reagál?
– Néha szoktak puhatolózni, hogy nem hiányol-e otthon valaki, amikor éjszaka dolgozom. Ha jobbkedvű társaság van az autóban, akkor néha felvetik, hogy mehetnék velük bulizni, de kifejezetten udvarolni nem szoktak, és én is igyekszem elejét venni ezeknek a témáknak.

– Tervezi, hogy a jelenleg használt Volkswagen Touranját lecseréli egy környezetkímélő elektromos autóra. A kiszemelt egy Kia e-Niró. Miért épp ezt választaná?

– A taxisként eltöltött öt év alatt közel 350 ezer kilométert vezettem.

A szakmát egy bérelt Ford Focussal kezdtem, hogy egyáltalán kipróbáljam, mennyire tetszik a taxizás, majd a következő évben vásároltam meg első saját taximat. Ezt a VW Tourant sajnos fél év múlva totálkárosra törték, de most szintén egy hétszemélyes Tourannal dolgozom. Ha minden jól megy, az idén én is bővítem majd a Főtaxi elektromosautó-flottáját: szeretnék egy KIA e-Niróra váltani. Azért erre a modellre esett a választásom, mert több mint 400 kilométeres a hatótávja, tehát egy napot kényelmesen végig tudok vele dolgozni, az utasok csomagjai is bőven elférnek benne, ráadásul a Főtaxi tagdíjkedvezményt ad az elektromos autót használóknak. Amíg pedig az utasokra várakozom a reptéren, az oda telepített töltőket is tudom használni.

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti