Dalfutár: aki a dalokat szállítja

A Dalfutár című műsor az egyik legjobb dolog, ami a hazai tartalomgyártásban történt az elmúlt években. Hajós András szerelemprojektjében a dalkészítés négy fázisra osztott folyamatába nyerhetünk betekintést, hogy rájöjjünk, a zeneszerzés ennyire izgalmas és szórakoztató még sosem volt.

Kép: TV2

A műsorvezető-humorista Hajós 2016-ban vágott bele az általa megálmodott menetrend szerint felépülő műsor készítésébe. Ez először az egyik kereskedelmi televíziós csatornán futott, ahonnan azonban nemsokára át kellett költöznie a YouTube-ra.

A koncepció lényege, hogy az adás első felében a dalfutár felkeres egy zeneszerzőt, majd egy szövegírót, utána egy producert és végül egy énekest. Mindegyikükhöz viszi az előző résztvevő által már elkészített összetevőt a születendő dalhoz, így a dal részei egymásra épülve, mégis sötétben tapogatózva születnek meg.

Az epizód második felében pedig már a stúdióban gyűlnek össze az alkotók, hogy végre egymásra csodálkozzanak és összerakják a végső terméket, a slágert. Az évadok epizódjai két részre vannak osztva és hetente jelennek meg: egyik hétfőn látjuk a folyamat első felét, amikor Hajós biciklire pattanva egyesével meglátogatja kiszemeltjeit, majd a rákövetkező héten a stúdiózást.

A születő dalok arculatának kialakítása általában a producer kezében van, a legtöbb alázatot pedig a zeneszerzőnek kell tanúsítania, hiszen az ő alapja sok kézen átmegy, mire a végső verziót felveszik.

A Dalfutár legnagyobb erénye, hogy kontroll nélkül ereszt egymásnak különböző, határozott elképzelésekkel érkező egyéniségeket, hogy aztán addig csiszolódjanak hol egymásnak engedve, hol ragaszkodva saját ötleteikhez, míg létre nem jön a mindenki által elfogadott végeredmény.

Képzeljük el például Varró Dánielt, amint a megasztáros Hien dallamára ír bohókásan érzelmes szerelmes verset, majd ezt a diszkókirály Pixa keveri tánczenévé, hogy végül az egykori Anti Fitness Club énekese, Molnár Tamás felénekelje. Vagy ott van a Grecsó Krisztián–Bereczki Zoltán páros, akiknek együttműködése megejtően szép végeredményhez vezetett, pedig nagy egyéniségeknek kellett kompromisszumra jutniuk. Személyes kedvencem az Asziszem című szám, amelynek zenei alapját Palya Bea Krisna-zenéje adja, erre írt Kemény Zsófi egy pergő, tökéletesen illeszkedő szöveget, majd mindezt a rutinos Szabó Zé formálta popslágerré, énekesként pedig Wolf Kati tette teljessé a produkciót.

Kép

Kép: TV2

Ahogy a felvillantott nevekből is látszik, Hajós előszeretettel választ szövegírónak költőket, írókat, humoristákat, slam poetry-s fiatalokat éppúgy, mint évtizedek óta a pályán lévő, idősebb iparosokat. A tehetségkutatók kiábrándító színvonalához képest üdítő, ahogyan a Dalfutár készítői a sztárok mellett sok esetben kevésbé ismert, feltörekvő, vagy csak egyes szubkultúrákban ismert zenészeket is bevonnak a projektekbe. Sokszor a legkevésbé összeillő négyesek hozzák össze a legfülbemászóbb dallamokat, és olyan is előfordul, hogy a popszakmában öreg rókának számító, tapasztalt muzsikusok vallanak kudarcot és írnak kevésbé sikerült zenét. Az is tanulságos, hogy a tehetségkutatókban kitűntek sok esetben tényleg kiemelkedő hangi adottságokkal rendelkező énekesek (pl. Kökény Attila, Wolf Kati, Pál Dénes), csak éppen a színvonalas zenei és produceri stáb hiányzik mögülük: nem írnak nekik igazán jó számokat. A Dalfutár egyik legnagyobb érdeme, hogy megmutatja, hogyan lehet a bennük lévő potenciált maximálisan kihasználni, és mindehhez elég néhány tehetséges és nyitott művész együttműködése.

A műsor lelke természetesen maga Hajós András, aki könnyed stílusával, szakmai profizmusával és fergeteges humorával minden helyzeten tud egyet csavarni, oldani, vagy ha éppen arra van szükség, akkor lendíteni.

Öröm nézni, hogy ő maga is mennyire élvezi a közös alkotást, az egész műsor hangulatát meghatározza a műsorvezető lelkesedése. Vannak résztvevők, akik eleve ismerik őt, de a számára ismeretlen szereplőkkel is pillanatok alatt megtalálja a közös hangot. Pimasz, sokszor cinikus, önkritikus poénjai mindig ülnek, miközben végig szeretettel viszonyul a kiválasztott játszótársakhoz, és komolyan veszi küldetését. A Dalfutár egyre növekvő népszerűsége jól mutatja, hogy mekkora igény van a színvonalas és értékteremtő szórakoztatásra. Mivel a műsor platformja időközben a YouTube lett, ezért az itteni szponzorációs rendszernek megfelelően a Dalfutár életben maradása a videók megtekintésének számán és a nézők feliratkozásán múlik.

Mindenkit, akinek tetszik a tartalom és a koncepció, arra bíztatok, hogy iratkozzon fel a Dalfutár YouTube-csatornájára, ezzel is támogatva további epizódok és dalok létrejöttét.

Kérjük, támogasson, hogy otthonába vihessük az értéket!

A Képmás magyar magazin és vállalkozás, nincs mögötte nagy, külföldi médiabirodalom. Csupa családos, értékes és jó ember, akiknek nem csak munkahelye, szívügye is a Képmás. Fontosnak tartjuk, hogy a kepmas.hu által közvetített értékek továbbra is ingyenesen juthassanak el minden olvasóhoz. Kérjük, ha örömmel olvassa cikkeinket, hallgatja és nézi felvételeinket, támogassa Ön is a kepmas.hu-t!

Támogatom a kepmas.hu-t>>

Ez is érdekelheti